Madservice er en af de indsatser, du kan søge om i Herlev Kommune, hvis du har nedsat funktionsevne og derfor har svært ved at klare de daglige gøremål.
Hvad er formålet med madservice?
Formålet med madservice er at give dig mulighed for at få et hovedmåltid.
Hvem kan modtage madservice?
Du kan bevilliges madservice, hvis du på grund af fysiske eller psykiske helbredsmæssige årsager ikke selv kan lave mad. Madservice bevilges efter en faglig vurdering. Der vil desuden blive lagt vægt på, om der bor andre på din adresse, som kan lave mad til dig.
For at hjælpe til, at du kan vedligeholde dit funktionsniveau, bevilliges der ikke madservice, hvis du selv kan komme hen til nærmeste plejecenter og spise eller hente hovedmåltidet i cafeen.
Hvor ofte kan du få madservice?
Madservice leveres to gange ugentligt, på faste ugedage, i tidsrummet kl. 9–17.
Hvad koster madservice?
Der er egenbetaling for madservice.
Egenbetalingen fastsættes en gang årligt af Herlev Kommunes kommunalbestyrelse.
Betaling for madservice trækkes fra din pension. Betalingen sker bagud. Hvis det ikke er muligt at trække i din pension, vil du modtage et giroindbetalingskort.
Hvem leverer madservice?
Du kan vælge mellem de private leverandører, der er godkendt af Herlev Kommune.
Find og læs mere om leverandører af hjemmehjælp her
Hvad er et fritvalgsbevis?
Et fritvalgsbevis giver dig, der er visiteret til madservice, ret til at købe dine hovedmåltider hos en leverandør, som du selv vælger og indgår aftale med. Det kan være en slagter, en restaurant eller en anden madleverandør.
Leverandøren skal være CVR-registreret og skal kunne leve op til Herlev Kommunes kvalitetskrav for madservice. Leverandøren skal indsende en underskrevet blanket til Herlev Kommune, som bekræfter dette. Madservice må ikke startes op, før Herlev Kommune har bekræftet overfor dig, at leverandøren opfylder kommunens kvalitetskrav.
Du skal betale den samme egenbetaling, uanset om du vælger kommunens leverandør af madservice eller fritvalgsbevis. Du skal dog være opmærksom på, at der kan være en yderligere egenbetaling for dig, hvis måltidet er dyrere end fritvalgsbevisets værdi.
Hvis du har brug for mere information om fritvalgsbevis, er du velkommen til at kontakte Visitationen.
Hvad omfatter madservice?
Ved opstart aftaler du med visitator, hvor mange dage om ugen du ønsker et hovedmåltid.
Maden leveres som kølet mad to gange ugentligt. Maden skal opbevares i dit køleskab, indtil den skal tilberedes. Maden er portionspakket, og du skal tilberede den ved opvarmning i mikrobølgeovn eller i almindelig ovn. Med leveringen modtager du en udførlig vejledning i, hvordan og hvor lang tid maden skal opvarmes.
Du kan søge om hjælp til opvarmning, anretning og servering af måltidet.
Du kan vælge hovedret og biret, eller kun hovedret, og du kan vælge forskellige portionsstørrelser.
For både hovedret og biret gælder det, at du kan vælge mellem forskellige menuer.
Tilbehør leveres sammen med de enkelte portioner/menuer.
Hvad omfatter madservice ikke?
Køb af tillægsydelser, for eksempel kage eller madpakke, aftaler du med din leverandør for egen regning.
Du kan kun få leveret tillægsydelser, hvis det sker i forbindelse med levering af hovedmåltidet.
Hvis du har behov for en termokasse eller en mikrobølgeovn, skal du købe den for egen regning.
Hvilke forpligtelser har du?
- Du skal give besked om midlertidig afbestilling eller ændringer i leveringen direkte til leverandøren senest kl. 12.00 dagen før på telefon.
- Hvis du ønsker at afbestille madservice varigt, kan det kun ske ved at du henvender dig til Visitationen på tlf. 44 52 62 92 hverdage kl. 9.00-14.00, onsdag lukket.
- Hvis du bevilges hjemmehjælp til opvarmning af mad, skal du have en mikrobølgeovn.
- Komfur, mikrobølgeovn, ledninger og kontakter skal af sikkerhedsmæssige grunde være i orden.
- Af hensyn til medarbejderens arbejdsmiljø må der ikke ryges, mens medarbejderen er i hjemmet.
- Husdyr skal være lukket inde.