Visitationen

Visitationen tager sig af henvendelser vedrørende personlig og praktisk hjælp samt plejeboliger.

Visitationen behandler ansøgninger om personlig og praktisk hjælp og plejeboliger. Vi sikrer, at borgerne oplever en ensartet service ved

  • at proceduren for visitationsbesøg er kendt og tydelig
  • at tidsfristerne er ens
  • at beslutningen træffes ud fra de fastsatte visitationskriterier
  • at borgere med samme behov og i samme situation får samme service
  • t borgere behandles individuelt

Bevillingen af personlig og praktisk hjælp sker efter Ældrelov § 10 og Lov om social service § 83 og § 83a.

Bevilling af plejebolig sker efter Lov om almene boliger §§ 54-57.

Herlev Kommune har en serviceinformation vedrørende helhedspleje efter ældreloven og en politisk vedtaget kvalitetsstandard vedrørende personlig og praktisk hjælp efter serviceloven.

Serviceinformation - Ældreloven

Serviceinformationen giver dig et indblik i hvilken hjælp du kan forvente at få, hvis du har behov for personlig eller praktisk hjælp og er over folkepensionsalderen.

Serviceinformationen vedrørende helhedspleje beskriver Herlev Kommunes rammer for hjælp efter ældrelovens § 10.

Serviceinformation - Helhedspleje - Herlev Kommune

Kvalitetsstandard - Serviceloven

Kvalitetsstandarden giver dig et indblik i hvilken hjælp du kan forvente at få, hvis du har behov for personlig eller praktisk hjælp og er under folkepensionsalderen.

Kvalitetsstandarden vedrørende personlig og praktisk hjælp beskriver Herlev Kommunes serviceniveau for hjælp efter servicelovens § 83 og § 83a.

Kvalitetsstandard 2025 - Personlig pleje og praktisk bistand - 1. juli 2025

Visitationen samarbejder med mange leverandører inden for en række forskellige områder. Hvis du har fået bevilliget personlig og praktisk hjælp har du frit valg blandt disse.

Indsatser

Se vores oversigt over leverandører her

Tilsyn vedrørende helhedspleje efter ældreloven føres af tilsynsmyndigheden i Gentofte, i henhold til lov om ældretilsyn.

Tilsyn vedrørende hjælp efter serviceloven føres af Herlev Kommune.

Formålet med at foretage tilsyn på dette område er at sikre, at borgerne i Herlev Kommune modtager den hjælp, de har fået bevilget, og at bevillingerne svarer til borgernes behov.

Læs Herlev Kommunes Tilsynspolitik 2024

Hvis du ønsker at klage over den afgørelse, som Herlev Kommune har truffet, skal du senest fire uger efter, at du har modtaget afgørelsen, mundtligt eller skriftligt indgive eller sende din klage til:

Herlev Kommune
Visitationen
Dildhaven 43
2730 Herlev

Du kan også ringe til os på tlf. 44 52 62 92.

Den relevante afdeling vil revurdere afgørelsen.

Hvis afgørelsen fastholdes, vil anken blive videresendt til Ankestyrelsen sammen med sagens akter og Herlev Kommunes bemærkninger til afgørelsen.

Kontakt

Visitationen

Rådhus Hjortespring
Dildhaven 43
2730 Herlev
44 52 62 92

visitationen@herlev.dk

Åbningstider
Hverdage 09:00-12.00