Herlev Kommune påtænker at nedlægge en del af vejareal, Klausdalsbrovej (vejlitra 7000v) samt Hjortespringvej (vejlitra 7000b) langs matr.nr. 7a, Hjortespring og 3z, Hjortespring, samt 3a, Hjortespring.
Der er mulighed for at komme med bemærkninger til sagen frem til 10. februar 2025 kl. 8.00.
Bemærkninger skal sendes til trafik@herlev.dk.
Begrundelse
I forbindelse med gennemførelse af lokalplan 140 ’Boliger på Gammel Klausdalsbrovej 416 og 424’, ønskes dele af Klausdalsbrovej (vejlitra 7000v) samt dele af Hjortespringvej (vejlitra 7000b), nedlagt som offentlig vej.
Det pågældende vejareal er primært beliggende langs Klausdalsbrovej mod signalanlægget til Hjortespringvej, samt hjørnet af Hjortespringvej, langs med matr.nr. 7a, Hjortespring, matr.nr. 3z, Hjortespring og matr.nr. 3a, Hjortespring. På det nedlagte vejareal skal der, jf. lokalplan 140 opføres støjværn, så opførelse af boliger kan muliggøres på nævnte matrikler.
Klausdalsbrovej er en overordnet vej, uden fortov og cykelstier. Cyklister og fodgængere er ved skiltning henvist til Gammel Klausdalsbrovej, som ligger parallelt, syd for. Klausdalsbrovej i Herlev Kommune forbinder blandt andet mod vest med et erhvervsområde i Ballerup Kommune og i øst med Motorring 3 i Gladsaxe Kommune.
På matriklerne langs Klausdalsbrovej er der deklareret vejbyggelinjer i henhold til vejlovens bestemmelser. Deklarationer opretholdes og er ikke en del af nærværende afgørelse. Det vil kræve dispensation for opsætning af støjværn med videre i deklarationsbæltet. Dette forhold behandles særskilt.
Mellem matr.nr. 3z, Hjortespring og matr.nr. 3a, Hjortespring er der beliggende en offentlig sti med vejlitra 7000b, opretholdes som vejareal og sikres ved deklaration om nødvendigt.
Klausdalsbrovej er anlagt som tosporet vej med brede yderrabatter (mellem 4-7 meters).
Arealet er ikke adgangsvej for nogle matrikler, hvorfor vejmyndigheden i Herlev Kommune vurderer, at arealet ikke skal opretholdes som privat fællesvej eller privat vej
Det er vejmyndigheden i Herlev Kommunes vurdering, at yderrabatten ikke har nogen færdselsmæssig betydning på dette sted og derfor kan nedlægges som vejareal
Lovgrundlag
Nedlæggelse af offentlige vejarealer sker i henhold til vejlovens §15, som foreskriver, at det er vejmyndigheden, der bestemmer, hvilke offentlige veje, der skal anlægges, nedlægges eller flyttes.
Ved nedlæggelse af vejareal skal vejmyndigheden tage stilling til arealets efterfølgende status, hvilket skal ske i henhold til procedure jf. lovens §§ 124-127.
En vej skal opretholdes som vej, hvis denne er eneste adgangsvej til en ejendom.
Umiddelbart vurderes den offentlige vej ikke at skulle opretholdes som privat fællesvej eller privat vej, da vejen ikke har nogen færdselsmæssig betydning for øvrige grundejere. Derfor tages vejlovens §§ 124-126 ikke i anvendelse, da disse vedrører nedlæggelse til privat fællesvej eller privat vej.
Vejloven § 124 foreskriver, at når en vej planlægges ikke at skulle opretholdes, som privat fællesvej eller privat vej, skal berørte grundejer og andre, der berøres af beslutningen, høres herom og have en frist på minimum 8 uger til at komme med høringssvar. Samtidig skal høringen offentliggøres.
Vejloven foreskriver, at kommunalbestyrelsen frit kan råde over et nedlagt vejareal, når dette ikke skal opretholdes som privat fællesvej eller privat vej. Dette fremgår af vejlovens § 127, stk. 1.