Familieplejens opgaver:
- Rekruttere kommunale og almindelige plejefamilier samt aflastningsfamilier
- Opgaver forbundet med privat pleje, godkendelse og rekruttering i følge Barnets Lov § 90, der henviser til servicelovens (SEL) § 84, der finder tilsvarende anvendelse for børn og familier
- Matchingproces mellem barn og anbringelsessted
- Arbejdsgiverrelaterede opgaver vedrørende ansættelsesforhold
- Administrere følgeudgifter forbundet med anbringelsen og udgifter forbundet med ansættelsesforholdet som plejefamilie
- Udføre løbende tilsyn med godkendte familier og netværksfamilier
- Udarbejde årlige skriftlige statusudtalelser til sagsbehandlerne
- Sikre rådgivning, supervision, konsulentbistand og uddannelse til plejefamilierne.
- Holde sig løbende ajour med viden indenfor anbringelsesområdet for at kunne klæde plejefamilierne på til deres arbejde
- Opretholde et aktuelt overblik over kostskoler, efterskoler, institutionsaflastning i følge SEL § 84.
- Udvikle og opkvalificere arbejdsmetoder og faglige redskaber
- Deltage i tværkommunale aktiviteter, herunder efteruddannelse, supervision, kursusgrupper og andre arbejdsgrupper
- Deltage i tværkommunale netværk og samarbejder omkring matchingopgaven
Målgruppe:
- Almindelige plejefamilier
- Netværksplejefamilier
- Specialiserede plejefamilier