Betaling
Betalingen opkræves månedsvis forud og skal betales senest den 5. hverdag i måneden. Opkrævningen sendes til din E-boks. Du kan vælge at tilmelde din betaling til Betalingsservice.
Der opkræves et restancegebyr på 250 kr. ved udsendelse af rykkerskrivelse.
Betalingen for børn fra 0 år til skolestart opkræves på én opkrævning, mens opkrævning for børn i SFO og skolefritidsklub opkræves på én anden opkrævning.
Fripladstilskud
Når der er bevilget økonomisk fripladstilskud, laves der en genberegning af den økonomiske friplads hver måned.
Beregningen sker ud fra oplysninger i indkomstregisteret hos SKAT. Alle indtægter, på nær indtægter hos selvstændige erhvervsdrivende, indberettes til indkomstregisteret månedligt. Indberetningen sker fra det sted, hvor du får din indkomst fra.
Den månedlige indberetning til indkomstregisteret bliver sammenholdt med de indkomstoplysninger der er opgivet på din fripladssag. Det betyder, at hvis der er ændringer i din indkomst, både ved stigning og fald, vil der blive lavet en ny beregning, som du vil få besked om via digital post.
OBS. Hvis man bliver genberegnet til at skulle betale fuld takst 3 måneder i træk, vil fripladsansøgningen automatisk lukke ned, og man skal søge på ny, hvis der sker ændringer i indkomsten.
Husk at indsende en ny ansøgning på via den digitale pladsanvisning, hvis indkomstgrundlaget skal rettes i efterfølgende måneder.
Du har fortsat oplysningspligt omkring ændringer i husstandens sammensætning, civilstatus m.v.
Hvis du allerede modtager økonomisk fripladstilskud, er du automatisk omfattet af de nye regler fra 1. januar 2016.
Tilskuddet fastsættes på grundlag af den samlede husstands personlige indkomst. Se under Fripladstilskud og søskenderabat under Økonomi og praktisk information.
Fripladstilskud har virkning fra måneden efter ansøgningens modtagelse.
Hvis en familie med fripladstilskud, benytter dagtilbud i en anden kommune, der er dyrere end Herlev Kommune, gives der ikke fripladstilskud til den eventuelle forskel.
Er du tilflytter - og har du haft hel eller delvis økonomisk friplads i din tidligere bopælskommune - skal du søge ny friplads hos Herlev Kommune på den digitale pladsanvisning.
Ansøgning om økonomisk fripladstilskud skal ske på den digitale pladsanvisning. Dette gælder også ved indkomstændringer eller hvis der sker ændringer i dine personlige forhold.
Gå til Digital Pladsanvisning