Ansøgningsguide til facilitetsprojekter

Ansøgningsguiden er en del af 1. fase i Herlev Kommunes facilitetsproces. En proces der skal være med til at udvikle idrætslivet i Herlev, for både foreninger, borgere og andre grupper med ens interesser.

Facilitetsprocessen har fem faser som du kan læse mere om på herlev.dk/foreningssiden.

Ansøgningsguiden er et redskab til at gøre beskrivelsen af jeres projekt så konkret og gennemtænkt som muligt. En detaljeret og gennemarbejdet ansøgning står stærkere i den videre proces, hvor alle ansøgninger bliver analyseret og prioriteret.  

Et facilitetsprojekt kan være mange ting, lige fra opgraderingen af et omklædningsrum, en ny skatepark, til opførslen af et nyt dansestudie. Der vil være stor forskel på, hvilket stadie jeres projekt er på. Derfor vil det ikke være alle spørgsmålene der er lige relevante at besvare for alle projekter. Guiden skal ikke ses som en tjekliste, men netop som en guide der skal hjælpe jer med at beskrive jeres projekt så grundigt som muligt. 

 Er der spørgsmål vedrørende formulering af et facilitetsønske, kan vi kontaktes på kulturogfritid@herlev.dk, hvor også den endelige projektbeskrivelse sendes til. Vi ser frem til at modtage nogle gode projektforslag.  
 
God fornøjelse!    
 

Her angives følgende oplysninger om projektet

  • Titel på projektet
  • Idrætsgren(e) som projektet understøtter
  • Projektejer(e)
  • Navn(e) på kontaktperson(er)
  • E-mail
  • Tlf. nr. 

Beskriv kort de overordnede tanker for jeres projekt og hvor langt I er i processen

  • Brugergruppe(r): Forbedrer projektet forholdene for en allerede eksisterende brugergruppe, eller er projektet tiltænkt en ny brugergruppe (ikke idrætsaktive, ældre, minoriteter, elite)? 
  • Beskriv en til tre ”typiske” brugere af projektet (køn, alder, aktivitetsniveau, andet). Hvilke muligheder er der for at en anden brugergrupper kunne benytte faciliteten? 
  • Vil faciliteten blive brugt af få udøvere i mange timer, eller mange udøvere i få timer? Hvordan kan dette forhold beskrives? 

Beskriv økonomien og praktiske forhold  

  • Hvor skal projektet etableres geografisk? 
  • Hvad er jeres bud på, hvad det vil koste at bygge det nye anlæg/facilitet? 
  • Har man bygget noget tilsvarende andre steder, hvor der kan hentes erfaringspris fra?  
  • Er der givet konkrete tilbud på projektet? 
  • Kender I til lignende projekter som er prissat?  
  • Hvem skal betale og drive projektet? Kommunal finansiering? Ekstern finansiering? (fonde, private m.m.) Egen finansiering? 
  • Vil faciliteten kræve løbende vedligehold, og i hvilket omfang? (maling, udskiftning af materiale, rekvisitter m.m.).  
  • Vil faciliteten generere indtægter? I hvilket omfang/hvordan? 
  • Hvad er størrelsen på projektet? (Areal af aktivitetsområdet? Areal af depotrum? Areal af omklædning og bad? Areal af eventuelle tilskuerfaciliteter? Øvrigt? 
  • Hvor stort udendørsareal kræver projektet? Parkeringsmuligheder? Udendørs opholdsrum?  

Beskriv projektet

  • Skaber projektet en ny type af facilitet i kommunen eller er der lignende faciliteter i kommunen? 
  • I hvor høj grad er projektet nødvendigt for, at idrætsgrenen kan dyrkes? 
  • I hvilken grad understøtter faciliteten fleksibel brug og multianvendelighed? Kan projektet bruges af flere foreninger, målgrupper og aktiviteter? 
  • Hvilke forhold i projektet er særlig vigtige for at understøtte socialt samvær både, før, under og efter idrætsdeltagelse?  

Beskriv hvilke udviklingstendenser og helhedstænkning der er i projektet

  • Hvordan er projektet organiseret? Hvem har været involveret i at skabe og beskrive projektet?  
  • Hvordan understøtter projektet samarbejde og partnerskaber på tværs? Kan projektet skabe bro til andre områder og målgrupper f.eks. sundhedscenteret, skoleområdet, jobcentret, andre foreninger m.m.? 
  • Hvordan understøtter projektet stævner og arrangementer? 

Analysegruppen vil udover ovenstående ansøgningsskema undersøge relevante tal og statistikker, der belyser idrættens udvikling generelt og i Herlev.  
 
Ligger ansøgeren inde med relevante tal og artikler er det velkomment som bilag. Der kan fx belyse nogle af nedenstående temaer:  

  • Hvordan har udviklingen af medlemstallet været i løbet af de senest tre år? 
  • Har IDAN, DGI, DIF eller andre lavet undersøgelser af, hvordan udviklingen er indenfor de aktiviteter, som faciliteten skal rumme? F.eks. udvikling i medlemstal, målgrupper, organisering, potentialer for aktiviteten m.m.  
     

Har I spørgsmål til ansøgningsskemaet eller processen, så kontakt Idræts- og Foreningskonsulent Rikke Alstrup-Hansen på Rikke.Alstrup-Hansen@herlev.dk eller 21 39 04 84.  

Kontakt

Idræt og folkeoplysning

Skinderskovvej 31
2730 Herlev
44 52 58 58
idraet@herlev.dk

 
 
Åbningstider
Mandag 8-15
Tirsdag 8-15
Onsdag 8-15
Torsdag 8-17
Fredag 8-14

Vigtige datoer og deadlines

  • Ansøgninger åbnes: Ultimo oktober / primo november 2024
  • Præsentationsmøde 22/1-2025 kl. 17-20
  • Ansøgningsfrist 30/1-2025