Ældrevejleder

Ældrevejlederen vejleder og rådgiver ældre borgere og deres pårørende bredt på ældre- og sundhedsområdet.

Ældrevejleder Sussi Glarø er uddannet ergoterapeut og har mangeårig erfaring i at rådgive og vejlede ældre borgere og deres pårørende om tilbud og muligheder.

Ældrevejlederen kan f.eks. hjælpe dig med:

  • Hvor i kommunen du skal henvende dig, hvis du ønsker at søge om hjælp f.eks. hjemmehjælp, plejebolig, hjælpemidler, træning, aktivitetscenter med videre. Ældrevejlederen kan hjælpe dig med at søge hjælpen, hvis denne skal søges digitalt.
  • Yde råd og vejledning i sagsbehandling som sagsbehandlingstider, rettigheder, ret til bisidder og partsrepræsentant, klagevejledning og kan hjælpe dig med at forstå breve fra kommunen som f.eks. afgørelser.
  • Hjælpe dig som ikke har pårørende med administrative sager i forbindelse med flytning f.eks. til ældre- og handicapegnet bolig eller plejebolig.
  • Vejlede pårørende som gerne vil hjælpe deres ældre familiemedlem.
  • Vejlede dig om fritagelse for digital post og digital selvbetjening og hjælpe dig med at søge herom.

Kontakt ældrevejlederen

Ældrevejlederen kan træffes personligt uden tidsbestilling:

Tirsdage mellem kl. 11-13 på Rådhus Bymidten, borgertorvet 1. sal

Torsdage mellem kl. 11-13 på Rådhus Hjortespring, i Jobbutikken. 

Derudover kan ældrevejlederen kontaktes alle hverdage mellem kl. 9 – 13 på telefon 30 31 09 93 eller på aeldrevejleder@herlev.dk

Henvendelser til ældrevejlederen

Du kan henvende dig anonymt til ældrevejlederen. Hvis du henvender dig som pårørende, kan ældrevejlederen yde generel vejledning.

Hvis du vil henvende dig på vegne af en ældre borger, skal personen udfylde en fuldmagt til dig. Den originale fuldmagt skal afleveres samtidig med, at du henvender dig til ældrevejlederen. En fuldmagt er nødvendig, fordi ældrevejlederen normalt kun behandler sager, der indeholder personoplysninger, hvis parterne i sagen har givet samtykke til det.

Det er vigtigt, at du først retter henvendelse dér, hvor din sag bliver behandlet, eller hvor opgaven bliver udført, for at få et problem løst. Hvis du ikke får svar på din henvendelse, eller du er utilfreds med svaret, kan du efterfølgende kontakte ældrevejlederen.

Det kan ældrevejlederen ikke

  • Behandle sager og træffe afgørelser. Hun kan ikke blive din sagsbehandler, bisidder eller repræsentere dig i din sag hos kommunen.
  • Ændre på indholdet i afgørelser, der er truffet (afslag, bevillinger, tilladelser m.v.).
  • Behandle klager over det serviceniveau, der er vedtaget af kommunalbestyrelsen eller over forhold, som kommunalbestyrelsen har behandlet og taget stilling til.
  • Behandle klager over forhold, som f.eks. Ankestyrelse tager sig af, eller sager som er indbragt for det kommunale tilsyn.
  • Har du behov for vejledning i forbindelse med konkrete klager eller behov for hjælp til at skrive klager, skal du benytte den uvildige borgerrådgiver. Læs mere om kommunens borgerrådgiver

Sådan sender du sikker post til ældrevejlederen

  • Gå til borger.dk
  • Klik på ”Digital Post” øverst op siden og log in med dit MitID
  • Klik på ”Skriv ny besked” yderst til venstre, hvis du er på en pc eller bærbar eller klikke på ”+ Ny” hvis du bruger mobiltelefon
  • I feltet ”Myndighed” skal du søge efter ”Herlev Kommune” og vælge det fra listen
  • I feltet ”Kategori” skal du indtaste ”ældrevejleder” og vælge det fra listen
  • Udfyld feltet ”Dit emne”
  • Udfyld feltet ”Din besked”
  • Vedhæft eventuelt relevante filer (hvis du f.eks. har fået en afgørelse, du er utilfreds med).
Kontakt

Ældrevejlederen

Sussi Glarø
T: 30 31 09 93
E: aeldrevejleder@herlev.dk
Telefontider
Hverdage 9.00-13.00

Træffetider uden tidsbestilling

Tirsdage kl. 11.00-13.00 på Herlev Rådhus i Bymidten, borgertorvet 1. sal

Torsdage kl. 11.00-13.00 på Rådhus Hjortespring i Jobbutikken