Som virksomhed, forening eller organisation kan du oprette din lovpligtige digitale postkasse på Virk.dk, hvor du også finder hjælp til både at oprette postkassen og at bruge digital post.
Sikkerheden er i top
Den krypterede forbindelse til forsendelserne giver garanti for, at ingen uvedkommende kan få adgang til de oplysninger, der bliver sendt.
Postkassen følger virksomheden
Postkassen er knyttet til din virksomheds CVR-nummer og følger virksomheden. Også når du skifter adresse eller e-mail på virksomheden.
Med en digital postkasse får du som virksomhed
- adgang til sikker kommunikation med det offentlige
- samlet al virksomhedens digitale post i samme postkasse - også evt. post fra virksomhedens e-Boks
- mulighed for at opbevare virksomhedens digitale post nemt og overskueligt i digitale mapper
- mulighed for at skrive til det offentlige og modtage digitalt svar - adressebogen gør det er nemt at finde den rette modtager
- mulighed for at modtage sms-påmindelser - NemSMS gør det muligt at modtage påmindelser fra det offentlige, fx om frister for indberetning.
Fritagelse
Alle virksomheder skal kunne modtage digital post fra det offentlige.
En virksomhed kan kun blive fritaget fra Digital Post, hvis virksomheden ikke kan få en internetforbindelse på 512 kbit, eller hvis virksomhedsejer eller et ledelsesmedlem er handicappet eller indsat i fængsel, og ingen andre i virksomheden kan administrere Digital Post. At du ikke har eller ikke kan bruge en computer, berettiger ikke til fritagelse.
Vil I ansøge om fritagelse på grund af dårlig internetforbindelse, skal I kontakte kommunens borgerservice.
Vil I anmode om fritagelse på grund af handicap eller indsættelse i fængsel, skal I anmode om det på Virk.dk.
Læs mere om Digital Post på Virk.dk