Kommunens centre og stabe

Kommunens seks centre og to stabe ledes af kommunaldirektøren og to direktører. Se organisationsdiagram og læs mere om centre og stabe her.

Få et overblik over kommunens organisering i vores organisationsdiagram og læs mere nedenfor.

Direktionssekretariatet

Direktionssekretariatet er stabsfunktion for hele organisationen. 

 

Staben omfatter

  • Team Sekretariat: Betjening af borgmester, kommunalbestyrelse, stående udvalg, direktion og chefgruppe
  • Team Kommunikation: Kommunikation og kommunikationsfaglig rådgivning i organisationen, hjemmeside, intra, taler, pressekontakt og -betjening
  • Team Jura: Intern juridisk rådgivning, køb og salg af kommunale ejendomme og arealer samt udarbejdelse af kommunens lejekontrakter.
  • Team Udvikling: Intern organisatorisk udvikling og projektledelse af større tværgående projekter. 
  • Team Service: Daglig drift af Herlev Rådhus, serviceopgaver for de ansatte og samarbejde med kantinens forpagter.

 

Direktionssekretariatet har desuden ansvar for borgerhenvendelser, Team Herlev, vielser og afvikling af EU-, Folketings-, regional- og kommunalvalg.

 

Kontakt

Direktionssekretariatet:
E-mail: dirsekr@herlev.dk
Telefon: 44 52 70 08

Team Kommunikation:
E-mail: kommunikation@herlev.dk

Team Jura:
E-mail: jura@herlev.dk

Team Udvikling
E-mail: udvikling@herlev.dk

Team Service
E-mail: teamservice@herlev.dk

Skal du sende fortrolige eller personfølsomme oplysninger - fx CPR-nummer, oplysninger om indtægts-, formue- samt helbredsforhold - skal du sende til sikkerpostdirsekr@herlev.dk

Stabschef:
Ulla Filtenborg
E-mail: ulla.filtenborg@herlev.dk
Telefon: 44 52 70 04

Center for By og Kultur

Centeretbeståt af tre teams på rådhuset samt kommunens decentrale kultur- og idrætsinstitutioner. 

Centret omfatter

 

Kontakt

E-mail: bykulturogerhverv@herlev.dk  
Telefon: 44 52 60 21

Frivilligområdet:
E-mail: frivillig@herlev.dk
Telefon: 44 52 55 20

Byplan:
E-mail: byplan@herlev.dk
Telefon: 44 52 64 21

Kultur og fritid:
E-mail: kulturogfritid@herlev.dk
Telefon: 44 52 55 23

Centerchef: 
Jakob Ludvigsen
E-mail: jakob.ludvigsen@herlev.dk
Telefon: 44 52 60 01

Center for Job, Uddannelse og Borgerservice

Centeret er et tværfagligt center, der udover at favne Herlev Kommunes borgerservice, også har ansvar for udbetaling af ydelser, kontrol, bolig, social- og beskæftigelsesindsatsen for unge mellem 18 og 29 år, SSP-teamet samt indsatsen for ledige og sygemeldte borgere i Herlev og virksomhedssamarbejdet med lokale virksomheder.

 

Centret omfatter

  • Borgerservice: den samlede indgang til en lang række af kommunens tilbud og ydelser: pas, kørekort, bolig og sociale ydelser samt kontrolgruppen. 
  • Den særskilte ungeindsats: varetages af ’Unge – Job og Uddannelse’, der har til huse i Saxbo på Vindebyvej. Indsatsen skal sikre, at alle unge i Herlev får en uddannelse, så de er rustet til arbejdsmarkedet. Samtidig varetager enheden også den sociale- og kriminalpræventive indsats for unge ned til 15 år. 
  • Jobcenter Herlev: varetager indsatsen over for ledige og sygemeldte borgere i Herlev, som skal tilbage i job. Desuden har jobcentret ansvar for samarbejdet med lokale virksomheder om rekruttering og fastholdelse af medarbejdere.

 

Bemærk venligst: Skriver du til os via mail, skal du ikke skrive personfølsomme oplysninger som fx CPR-nr. Du skal i stedet skrive via borger.dk, hvor dine oplysninger kan sendes sikkert.

 

Kontakt

Borgerservice:
E-mail: borgerservice@herlev.dk
Telefon: 44 52 70 60

Ydelse:
E-mail: ydelse@herlev.dk
Telefon: 44 52 86 51

Sygedagpenge
E-mail: dagpenge@herlev.dk
Telefon: 44 52 86 78

Bolig:
E-mail: bolig@herlev.dk
Telefon: 44 52 70 19

Den særskilte ungeindsats:
E-mail: saxbo@herlev.dk
Telefon: 44 52 64 64

Jobcenter Herlev:
E-mail: jobcenter@herlev.dk
Telefon: 44 52 86 00

 

Centerchef:
Birgitte Kjeldsen
E-mail: birgitte.kjeldsen@herlev.dk
Telefon: 44 52 55 29

Center for Teknik og Miljø

Centret varetager myndigheds- og driftsopgaver samt projekter inden for miljø, jord, affald, vand, byggeri, GIS og geodata, trafik, parker, natur og vandløb. Derudover varetager centret driftsopgaver, såsom renholdelse, reparationer, vedligeholdelse og tilsyn med vejarbejder.

 

Centret omfatter

  • Vand og Natur: Myndigheds- og anlægsopgaver i henhold til natur- og miljølovgivningen, bl.a. naturbeskyttelse samt grundvandsbeskyttelse samt indsatser i forhold til klima (skybrudssikring, klimatilpasning m.m.)
  • Miljø: Myndigheds- og anlægsopgaver i henhold til natur- og miljølovgivningen, bl.a. jordforurening og virksomhedstilsyn
  • Trafik: Myndigheds- og anlægsopgaver inden for veje og grønne områder samt opgaveløsning inden for kollektiv trafik, vejplanlægning, trafiksanering og tilsyn med veje og grønne områder
  • GIS og geodata: Drift og udvikling af GIS/Geodata-området, herunder styrkelse af GIS og geodata som element i det digitale administrationsgrundlag i den øvrige organisation og øget anvendelse af GIS og geodata i borgerbetjening og kommunikation med borgerne. Øvrige GIS/Geodata-opgaver, så som GIS-infrastruktur og data- og kortproduktion
  • Byg: Byggesagsbehandling, herunder administration af en række myndighedsopgaver i henhold til primært bygge- og planlovgivning, herunder bygningsreglementet, Bygnings- og Boligregisteret samt udstykningssager
  • Affald: Myndigheds- og driftsopgaver på affaldsområdet, herunder ansvar for forsvarlig bortskaffelse af affald
  • Serviceafdelingen: Skadedyrsbekæmpelse, vintervedligehold, vedligehold af veje, parker og fortove

 

Kontakt

Center for Teknik og Miljø:
E-mail: tm@herlev.dk
Telefon: 44 52 64 00

 

Centerchef:
Bo Runge-Dalager
E-mail: bo.runge-dalager@herlev.dk 
Telefon: 44 52 64 40

Stab for IT, Personale og Økonomi

Staben har ansvar for interne funktioner, der understøtter fagcentrenes drift. Vi arbejder for at sikre gode rammevilkår for de serviceproducerende enheder ved at understøtte de bedste løsninger for organisationen som helhed. Inden for vores fagområder yder vi professionel og helhedsorienteret service for og med vores samarbejdspartnere, så de får de bedste forudsætninger for at løse deres kerneopgaver.

 

Staben omfatter

  • IT og Digitalisering: Monopolbrud og offentlig digitalisering, IT-kontraktstyring, IT-sikkerhed, IT-beredskab, support til ca. 1.800 brugere, fordelt på 40 lokationer, drift af 130 servere, telefoni og netværk, 220 forskellige IT-systemer, helpdesk, brugeroprettelser, nye IT-systemer m.m.
  • Personale og Arbejdsmiljø: Personaleadministration (herunder ansættelse, afskedigelse og løn), rådgivning, sparring, fortolkning og forhandling inden for personaleområdet, omsorgssamtaler og tjenstlige samtaler, implementering af overenskomster, forhandling af forhåndsaftaler og lønforhandlinger, hovedudvalg og MED-udvalg, personalepolitik, arbejdsmiljø, trivselsmåling, APV, sygefraværsstatistik og arbejdsskader m.m.
  • Finans og Opkrævning: Opkrævningsfunktion for daginstitutionstakster, beboerbetaling, ejendomsskat, tilbagebetalingspligtig kontanthjælp m.m., ejendomsskat: års- og reguleringskørsler, data, regnskaber: fonde, legater, boligselskaber, ungdomsboliger, moms, økonomisystem, budget og regnskab, kontakt til revision, lån, indefrosne ejendomsskatter, bogføring og afstemning af kommunens bank-, status- og debitorkonti, forsikringsansvarlig (tværgående), udbetaling af kirkeskat, huslejeopkrævninger, egenbetaling ældreområdet m.m.
  • Budget og Regnskab: Budgetlægning, budgetopfølgning, regnskabsaflæggelse, refusionsberegninger, regningsbetaling på tværs af organisationen, mellemkommunale afregninger.
  • Analyse, Indkøb og Udbud: Implementering af kommunens udbuds- og indkøbsstrategi, udbud og hjælp til fagområdernes udbud, SKI-aftaler, understøtte fagområdernes indkøb, understøtte god kontraktstyring i organisationen, beregning af gevinstrealisering ved udbud, analyser og business cases, befolkningsprognoser, indkøbssystem.

 

Kontakt

IT og Digitalisering:
Telefon: 44 52 70 30

Personale og Arbejdsmiljø:
E-mail: personale@herlev.dk
Telefon: 44 52 70 00

Finans og Opkrævning:
E-mail: okonomi@herlev.dk
Telefon: 44 52 55 09

Budget og Regnskab: 
E-mail: okonomi@herlev.dk,
Telefon: 44 52 70 78

Analyse, Indkøb og Udbud:
E-mail: udbud@herlev.dk
Telefon: 44 52 60 15

 

Stabschef:
Kristina Lambrecht
E-mail: kristina.lambrecht@herlev.dk 
Telefon: 44 52 70 71

IT-chef:
Kim Bruun Ladegaard
E-mail: kim.bruun.ladegaard@herlev.dk
Telefon: 44 52 70 26

Center for Børn, Unge og Familier

Centeret har ansvar for, at sårbare børn og unge samt børn og unge med funktionsnedsættelse har forudsætningerne for at være en del af fællesskaber, hvor de trives, lærer og udvikler sig i en retning, der sikrer uddannelse, beskæftigelse, livskvalitet og selvforsørgelse. Det sker gennem forebyggende, rettidige og støttende indsatser i et samarbejde mellem familier, private netværk, fagprofessionelle og lokalsamfundet. Derudover har centeret ansvar for det forebyggende arbejde, som er målrettet alle børn og unge i regi af sundhedsplejen og tandplejen. 

Centeret omfatter

 

Kontakt

E-mail: bornogfamilie@herlev.dk
Telefon: 44 52 71 29

 

Centerchef
Hannah Wilson
E-mail: hannah.wilson@herlev.dk
Telefon: 44 52 71 20

 

Center for Dagtilbud og Skole

Centeret har ansvar for at udvikle og drive Herlev Kommunes dagtilbud og skoler.

Centret omfatter

  • Dagtilbudsområdet: Herlev Kommune har 16 dagtilbud: 11 daginstitutioner, en dagpleje samt fire selvejende daginstitutioner. Herlev Kommunes dagtilbud har jf. Dagtilbudsloven til formål at fremme børns trivsel, læring, udvikling og dannelse gennem trygge og pædagogiske læringsmiljøer, hvor legen er grundlæggende, og hvor der tages udgangspunkt i et børneperspektiv. Du kan læse mere om Herlev Kommunens dagtilbud her.
  • Folkeskoler: Herlev Kommune har tre folkeskoler samt en specialskole. Folkeskolerne har, jf. Folkeskoleloven til formål at, i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder der: Forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere, gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre lande og kulturer, bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling. Du kan læse mere om Herlev Kommunes skoler her.
    Til Herlev Kommunes skoler er tilknyttet SFO (0. - 3. klasse), klubber (4.- 6. klasse) og ungecafeer (7. - 10. klasse). Du kan læse mere om dette på skolernes hjemmesider.
  • Herlev Kommunes Ungdomsskole:Herlev Kommunes Ungdomsskolen er gratis tilbud for alle mellem 13 og 18 år. På ungdomsskolen kan unge deltage i en række undervisnings- og aktivitetstilbud – fx sprogundervisning, knallertkørekort, kreative fag, drama, fitness mv..
    Desuden rummer Ungdomsskolen også Erhvervsklasse og Fokusklasse, der er skoletilbud for elever fra 7.-10. klasse, som har brug for et individuelt tilrettelagt skoletilbud. Du kan læse mere om Herlev Kommunes Ungdomsskole her.
  • Naturcenter Kildegården: Naturcenter Kildegården er Herlev Kommunes naturskole for børn såvel som voksne med interesse for natur og miljø. Formålet med Naturcenter Kildegården er at bakke op om daginstitutionerne og skolernes arbejde med natur og naturvidenskab samt, at give borgerne i Herlev Kommune en unik mulighed for at opleve naturen og landbruget helt tæt på, året rundt. Du kan læse mere om Naturcenter Kildegården her.
  • Det Udgående Ressourceteam: Herlev Kommunes Udgående Ressourceteam rummer udover kommunens PPR-funktion en række fagligheder. Teamet består af pædagogiske vejledere, tale-hørekonsulenter og psykologer. Teamet understøtter og samarbejder både med dagtilbud, skoler og familier omkring børn i sårbare eller udsatte situationer. Du kan læse mere om det Udgående Ressourceteam her.
  • Administration og pladsanvisning: Administrationen i Center for Dagtilbud og Skole varetager administrative understøttende funktioner, politisk betjening samt tilsyn og kvalitetsudvikling i dagtilbud og skole. Pladsanvisningen i Center for Dagtilbud og Skole varetager fordelingen af pladser i dagtilbud og SFO samt tildeling af økonomisk friplads.

Kontakt

E-mail: dagtilbudogskole@herlev.dk
Telefon: 44 52 71 10

Centerchef:
Camilla Ottsen
E-mail:
camilla.ottsen@herlev.dk

 

Center for Sundhed og Voksne

Centeret har ansvar for at støtte borgere over 18 år i at være aktive medborgere hele livet. Indsatserne går fra forebyggelse over rehabilitering til kompenserende indsatser til borgere med fysisk og psykisk funktionsnedsættelse. Centeret driver og leverer samtidig tilbud til særligt udsatte borgere inden for områderne sindslidelse, misbrug og handicap.

Centeret omfatter

Voksenrådgivning og Visitation

Myndighedsfunktion der varetager ansøgninger vedrørende hjælpemidler, hjemmehjælp og indsatser på handicap- og psykiatriområdet. Myndighedens område er beskrevet i kvalitetsstandard og indsatskatalog for henholdsvis personlig pleje og praktisk bistand i henhold til Serviceloven § 83 og 83a samt kvalitetsstandard og indsatskatalog for voksne med særlige behov. Myndighedsfunktionen består af 3 teams. Ved ansøgning skal borgeren henvende sig direkte til det konkrete team.

Team Hjælpemiddel

Varetager ansøgninger om støtte til køb af forbrugsgode, hjælpemidler, boligændringer, Movia kørsel samt ældre- og handicapegnede boliger.

Team Visitation

Varetager ansøgninger om hjemmehjælp (personlig pleje og praktisk bistand), BPA ordninger, plejeboliger, beskyttede boliger samt koordinering i forbindelse med udskrivelse fra hospital.
På hjemmehjælpsområdet har Herlev kommune godkendt og indgået kontrakter med flere private leverandører. Centeret fører tilsyn med disse.

Team Handicap og psykiatri

Varetager ansøgninger vedrørende voksne med særlig behov, som  for eksempel ledsagerordning, pædagogisk støtte, aktivitets  og samværstilbud, merudgift, midlertidige og varige botilbud.

 

Sundhed og Rehabilitering

Funktionsenheden varetager indsatser indenfor sundhedsfremme & genoptræning, vedligeholdende træning & aktivitet, hverdagsrehabilitering, syge- og hjemmepleje faglige opgaver. Enhedens opgaver og indsatser er beskrevet i kvalitetsstandarder og indsatskataloget for personlig pleje og praktisk bistand. 

Sundhedsfremme

Sundhedsfremme støtter borgere, der ønsker at ændre livsstil fx rygestop, kost, motion eller ønsker hjælp til at forebygge livsstilsrelaterede symptomer. Borgere over 75 år tilbydes et hjemmebesøg, og sårbare seniorer med sociale, psykiske og fysiske udfordringer tilbydes også forebyggende hjemmebesøg.

Genoptræning

Borgere med en genoptræningsplan fra hospitalet eller med behov for genoptræning kan visiteres til et genoptræningsforløb.
Borgere med kroniske sygdomme kan deltage i træning og teori, som fremmer mobilisering og udnyttelse af egne ressourcer. Herlev Kommune har følgende forløbsprogrammer Diabetes, Hjerte, KOL, Lænde/ryg, Cancer. De praktiserende læger kan henvise og kender kriterierne for deltagelse.

Aktivitetscenter

Borgere, som ikke kan benytte kommunens øvrige tilbud, har mulighed for at blive visiteret til et aktivitets- og samværstilbud i Aktivitetscentret. Pårørende, til borgere med demens, med behov for aflastning i dagtimerne har mulighed for at søge om aflastning.
Aktivitetscentret er placeret på Lille Birkholm Center. Der er to aktivitetstilbud til borgere, der er demensramte i svær i grad. Det ene aktivitetstilbud ”Birkely” er placeret på Lille Birkholm Center, og det andet ”Lærken” ligger på Lærkegaard Center.

Hjemmepleje og Sygepleje

Hjemmeplejen tilbyder praktisk og personlig bistand til borgere med behov for hjælp til personlig pleje og praktisk bistand.
Sygeplejen tilbyder vederlagsfri sygepleje i henhold til sundhedslovens § 138 efter lægehenvisning i forbindelse med sygdom, kroniske lidelser og optræning.
 

Herlev Plejecenter

Herlev Plejecenter består af tre plejecentre

  • Herlevgaard Center
  • Lille Birkholm Center
  • Lærkegaard Center
     

Borgere der er visiteret til en plejebolig i Herlev Kommune kommer til at bo i en af de 107 somatiske plejeboliger, de 30 demens boliger eller de 22 beskyttede boliger.
Dertil kommer at Herlev Kommune har 28 midlertidige døgnpladser og seks døgnrehabiliteringspladser. Herlev kommune har også købt 15 plejeboligpladser på Københavns Kommunes Omsorgscentret Hjortespring.

 

Voksen Sociale Tilbud og Rusmiddelcenter Kagshuset

Herlev Kommunes tilbud til voksne borgere med handicaps/ varig nedsat psykisk funktionsevne samt til borgere med psykiske vanskeligheder er samlet i Voksen Pædagogiske Tilbud.
Tilbuddene ligger på forskellige adresser i Herlev Kommune.
Bo-, Klub- og Dag-tilbuddene og individuel pædagogiske støtte er målrettet borgere med forskelligt støttebehov og tilbyder forskellige ydelser.
Der modtages borgere fra andre kommuner på flere af tilbuddene.

Botilbuddet Skovgården 

På Skovgården bor 24 voksne borgere med udviklingshæmning, der har behov for socialpædagogisk støtte og vejledning i et døgndækket botilbud.  Tilbuddet gives efter Servicelovens § 85 og Lov om Almennyttig bolig § 105.

Botilbuddet Højsletten

På Højsletten bor 24 voksne borgere, der har behov for socialpædagogisk støtte og vejledning i døgndækket botilbud. Tilbuddet gives efter Servicelovens § 108.

Botilbuddet Juvelhuset 

I Juvelhuset bor 24 voksne borgere med psykiske vanskeligheder. Tilbud gives efter Servicelovens § 107 og § 108.

Bofællesskaber og Værested

I 6 bofællesskaber bor i alt 24 voksne borgere med udviklingshæmning, der har behov for lettere til moderat socialpædagogisk støtte uden døgndækning. Der ydes også pædagogisk støtte til borgere i egen selvstændig bolig samt Aktivitets- og samværstilbud i Værestedet Peberkværnen. Tilbuddene gives efter Servicelovens § 85 og § 104 og Lov om Almennyttig bolig § 105.

Hørkær 

På Hørkær tilbydes beskyttet beskæftigelse samt aktivitets- og samværstilbud til voksne borgere med udviklingshæmning og diverse tillægshandicaps. Tilbuddene gives efter Serviceloven § 103 og § 104.

Socialpsykiatriske Tilbud

Der tilbydes i Socialpsykiatriske Tilbud en vifte af forebyggende og støttende tilbud til borgere med psykiske vanskeligheder: Ungdomsnetværk, opsøgende boligsocialt arbejde, Krisesamtaler, Værested (Aktivitets og samværstilbud), Tilbuddene gives efter Servicelovens § 99, §10, § 85 og §104.

Rusmiddelcenter Kagshuset

Kagshuset er et tilbud til borgere med rusmiddelproblemer. Der er tilbud om ambulant misbrugsbehandling i form af behandlingsplan, er tilbud om efterbehandling og i samarbejde med Jobcentret udslusning til uddannelse og arbejde.
Endvidere tilbydes pårørende råd og vejledning samt deltagelse i gruppeforløb. Alle kan få råd og vejledning, hvis de i deres arbejde eller i lokalsamfundet, støder på børn og unge med rusmiddelproblemer. Forældre og andre kan anonymt få rådgivning eller anonymt deltage i pårørendegruppe. Tilbuddene gives efter Servicelovens § 85, 99, 101 samt Sundhedslovens § 141-142.

 

Der skal visiteres til de fleste af tilbuddene – dette sker via henvendelse til  Herlev Kommunes Voksenrådgivning og Visitation. 

Kvalitetsstandard for voksne med særlige behov: Klik her

Voksen Sociale Tilbud og de øvrige tilbud har egne hjemmesider, se mere på:
www.vpt-herlev.dk
 

Kontakt

E-mail: omsorgogsundhed@herlev.dk
Telefon: 44 52 61 50

Centerchef
Christian Bartholdy
E-mail: christian.bartholdy@herlev.dk
Telefon: 44 52 61 30

BilagStørrelse
PDF-ikon Styrelsesvedtægt for Herlev Kommune939.03 KB