Emnet var alvorligt, men stemningen var konstruktiv og løsningsorienteret, da lærere, pædagoger, forældre, skoleelever og politikere mødtes i Herlev Medborgerhus tirsdag aften.
Sammen om Skolen – Herlev Kommunes forum for samarbejdet om skolen – havde inviteret til et temaarrangement.
Formålet var at sætte og børn og unges trivsel på dagsordenen. Sammen om Skolen havde fået formanden for Trivselskommissionen, Rasmus Meyer, og Stefan Hermann, direktør i LIFE Fonden og tidligere rektor på Københavns Professionshøjskole, til at holde oplæg.
De to leverede både højttravende analyser og jordnære eksempler fra den virkelighed, børn og unge, skolerne og forældrene befinder sig i i dag.
Fællesskaber og dannelse
De to oplægsholdere blev bedt om at pege på løsninger og handlemuligheder. Begge pegede på fællesskaber for børn og unge som meget væsentlige.
Rasmus Meyer sagde blandt andet, at børn har brug for at være en del af noget, der ligger uden for dem selv.
"En af de væsentligste faktorer for, at man har det godt med sig selv, er, at man er en del af et fællesskab. Det kan være mange ting. Det kan være, at man har et arbejde i Brugsen, eller at man spiller skak. Som samfund skal vi give børn og unge mulighed for at være en del af et fællesskab," sagde han og fortsatte:
"Mange af de børn, der finder vej til foreningerne og fællesskaber, kommer fra bestemte hjem. Jeg mener, vi skal have fat i de børn og unge, der sidder derhjemme og ser TikTok hele dagen, og få dem ned i ishockeyhallen eller noget andet. Det vil være helt afgørende for deres velbefindende”, sagde Rasmus Meyer.
Stefan Hermann opfordrede til, at både forældre, lærere og pædagoger skærper bevidstheden om deres egen rolle og påtager sig autoritet.
"Forældre og lærere har fået en opgave og en autoritet. Når jeg siger det, er det for at indgyde mod til at stå sammen om at løse dette. Det mod tror jeg, man som lærer- og pædagogstand kan få, hvis man hører, at politikerne begynder at tale på en anden måde. Jeg tror, det betyder noget, hvad politikerne og andre skriver og siger. Og så handler det om at sætte præmisserne for, hvordan vi byder de nye børn og forældre velkommen i skolen," sagde Stefan Hermann blandt andet.
Samtalen fortsætter
Borgmester Thomas Gyldal Petersen afrundede arrangementet:
"Tak for at sætte gang i tankerne. Det, vi har fået her, kan sætte rammen for den videre samtale i Sammen om Skolen. For en af de ting, der er kommet frem her, er, at den videre samtale ikke kun kan finde sted mellem nogle få mennesker. Den skal finde sted mellem mange mennesker – derude, hvor vi arbejder med børn og unge og deres familier. I skolerne, i fritidstilbuddene og i civilsamfundets foreninger i et samspil med alle de mennesker, der har en rolle at spille," sagde Thomas Gyldal Petersen.