KLIMAHANDLEPLAN

Gymnasieelever til kamp for klimaet

Publiceret 23-11-2023

Loppemarkeder, kreative konkurrencer, apps, rap-sange, ambassadører og mere kommunikation. Initiativlysten, engagementet og kreativiteten fejlede intet, da elever fra Herlev Gymnasium fremlagde deres forslag til lokale løsninger på, hvordan vi kan genbruge mere tøj til gavn for klimaet.

Loppemarkeder, kreative konkurrencer, apps, rap-sange, ambassadører og mere kommunikation.

Initiativlysten, engagementet og kreativiteten fejlede intet, da elever fra Herlev Gymnasium for nylig fremlagde deres forslag til lokale løsninger på, hvordan vi kan genbruge mere tøj til gavn for klimaet.

Eleverne på Herlev Gymnasium har i samarbejde med Herlev Kommune i månedsvis arbejdet på en opgave, som knytter sig til kommunens klimahandleplan, hvor de hver især skal finde lokale løsninger på et globalt problem og præsentere det for et aftagerpanel med viden om modebranchen og klimaudfordringerne.

Produktionen af én t-shirt udleder 11 kilo CO2  og 2700 liter vand, så i klimaets navn er der alt mulig god grund til at tænke i mindre forbrug og genanvendelse.

Det kom eleverne med en masse forskellige bud på foran et aftagerpanel, der blev blæst bagover af elevernes engagement, opfindsomhed og dygtighed.

Og for eleverne var det spændende at arbejde med konkrete løsninger på konkrete problemer og være en del af Herlev Kommunes arbejde med at føre en klimahandlingsplan ud i livet, som sigter på klimaneutralitet i 2050.

“Vi har i den grad fået en viden og ambition i forhold til at hjælpe til med klimaet, hvor man kan. Det har også været mega fedt at arbejde sammen med nogle professionelle. Vi har lært en hel masse om, hvordan forbrugeradfærd i forhold til tekstiler er et kæmpe problem. Derfor håber vi fremadrettet, at kunne få rettet op på dette problem sammen. En kan gøre lidt, mange kan gøre meget. Og vores idé kan hjælpe Herlev videre med klimahandleplanen,” lød det fra en af grupperne som havde udarbejdet en app til tøjgenbrug.

Også hos lærerne har det været spændende at se eleverne arbejde med opgaven:

”Eleverne har fået skærpet og konkretiseret deres viden om klimamål og forbrugeradfærd inden for et område, der fylder en masse i deres liv, nemlig tøj og tekstilforbrug. Men det bedste ved projektet har været, at eleverne har været i kontakt med et aftagerpanel fra ”den virkelige verden” som har kunnet respondere på deres idéer på en helt anden måde end vi lærere,” fortæller Camilla Blommegård, der er lærer på Herlev Gymnasium.

Hvis du vil læse mere om Herlev Kommunes Klimahandleplan, så klik her: