Lokal erhvervsservice
Herlev Kommune tilbyder forskellige former for erhvervsservice både til eksisterende virksomheder, nyetablerede virksomheder og iværksættere. Læs mere i boksene nedenfor.
Erhvervsteamet i Herlev Kommune
Erhvervsteamet i Herlev Kommune udgøres af chefkonsulent Birgitte Steenstrup Berchtold og erhvervskonsulent Marie Haenschke.
Erhvervsteamet står klar til at hjælpe virksomheder i Herlev Kommune. En god erhvervsservice er vigtig for Herlev Kommune, og erhvervsteamet kan fx hjælpe virksomhederne med at finde den rette fagmedarbejder i forvaltningen eller henvise til de mange gratis tilbud, der findes i regi af Erhvervshuset.
I det hele taget er det tanken, at erhvervsteamet skal være virksomhedernes ambassadører på Rådhuset. Tøv derfor ikke med at tage kontakt til teamet, hvis du har spørgsmål, idéer eller ønsker til samarbejde.
Chefkonsulent Birgitte Steenstrup Berchtold kan kontaktes på 40 32 59 55 eller på birgitte.steenstrup.berchtold@herlev.dk
Erhvervskonsulent Marie Haenschke kan kontaktes på 21 55 77 70 eller på marie.haenschke@herlev.dk
ErhvervsNyt - nyhedsbrev til erhvervslivet
Erhvervsteamet udsender cirka hver 2. uge et nyhedsbrev til erhvervslivet i Herlev Kommune. Her kan du holde dig opdateret på aktuel information fra kommunen, kommende arrangementer o.l.
Tilmeld dig ErhvervsNyt (åbner i nyt vindue)
Se tidligere og aktuelle nyhedsbreve herunder:
- 27. april 2023: Erfaringer fra energitjek | Farumhus bager, når strømmen er billigst | Tilskud til din virksomhed (åbner i nyt vindue)
- 14. april 2023: Affaldssortering hos iGRAIN | Bliv en del af indsamlingen til udsatte børn | Energitjek hos lokale virksomheder (åbner i nyt vindue)
- 23. marts 2023: Vil du være med til at støtte udsatte børn og deres familier? | Få et gratis energitjek | Konference om Supply Chain Resilience (åbner i nyt vindue)
- 17. marts 2023: Vil du være med til at støtte udsatte børn og deres familier? | Få et gratis energitjek | Fyraftensmøde om affaldssortering (åbner i nyt vindue)
- 28. februar 2023: Tilbud til detailbutikker: Få et gratis energitjek | Tilmeld aktiviteter til Herlev Festuge | Er I klar til de nye lovkrav? (åbner i nyt vindue)
- 23. februar 2023: Månedens grønne casevirksomhed: Linatex | Bliv klar til de nye lovkrav om affaldssortering (åbner i nyt vindue)
- 9. februar 2023: Bliv klar til de nye lovkrav om affaldssortering | Herlev Festuge 2023 | Kulturtilbud til virksomheder (åbner i nyt vindue)
- 20. januar 2023: Herlev får sin første klimahandleplan | Varmeplan for Herlev | Åbent hus hos FGU NORD (åbner i nyt vindue)
Få et afklaringsmøde om byggeprojekter eller flytning
Går du med overvejelser om et byggeprojekt og ønsker en hurtig afklaring på, om det kan lade sig gøre - eller overvejer du at flytte til kommunen, men har nogle spørgsmål - så læs videre herunder.
Afklaringsmøder er et servicetiltag som skal sikre, at virksomheder får belyst spørgsmål og ideer fx om et byggeprojekt eller i forbindelse med flytning. Afhængig af problemstillingen samler vi de relevante kommunale medarbejder til et afklaringsmøde.
Ønsker du et afklarende møde, så skriv en mail til erhverv@herlev.dk eller ring til Lars Schou Jensen på 44 52 64 29 for aftale nærmere.
Herlev Erhvervspris
Herlev Erhvervspris uddeles en gang om året og gives til en Herlev-baseret virksomhed, der har gjort en særlig indsats for lokalområdet fx ved at:
- bidrage til at skabe arbejdspladser og udvikling i Herlev
- tage initiativer, der inddrager uddannelsesinstitutioner, foreninger eller andre virksomheder
- tage et socialt ansvar fx ved at ansætte elever, lærlinge eller socialt udsatte
- udvikle innovative produkter og løsninger fx på klima- og miljøområdet
- bidrage til at profilere Herlev
Derudover er det eneste krav til virksomheder, der indstilles, at de er ”bosiddende” i Herlev Kommune.
Alle kan indstille Herlev virksomheder
Indstillinger kan foretages af både virksomheden selv og privatpersoner.
Blandt indstillinger, der opfylder kravene, udvælger Herlevs Erhvervsråd vinderen af Herlev Erhvervspris og borgmesteren overrækker prisen til vinderen.
Tidligere modtagere af Herlev Erhvervspris
- 2021: Stanton
- 2020: Erhvervsprisen blev ikke uddelt grundet corona-situationen
- 2019: Linatex A/S
- 2018: Shark Gaming A/S
- 2017: BIG Bio Herlev
- 2016: Pack Tech A/S
- 2015: Terma A/S
- 2014: kai dige bach
- 2013: Convatec A/S
- 2012 - 2011: Wessberg A/S
- 2010: Schneider Electrics A/S
- 2009: Wihlborgs A/S
Herlev Erhvervsråd
Rådets opgaver er at drøfte generelle spørgsmål om det lokale erhvervsliv - både generelle erhvervsfremmespørgsmål og mere konkrete områder som veje og miljø.
For perioden 2022-2025 består Erhvervsrådet af
- Borgmester Thomas Gyldal Petersen (A)
- Deniz Kücükavci (B)
- Jacob Aagesen (C )
- Henning Bruun, Mr Bruun og Herlev Handelsforening
- Casper Thyssen, Føtex og Herlev Bymidte Centerforening
- Carsten Lauridsen, V. Lauridsen Totalbyg og Herlev Håndværkerforening
- Stefan Bruun Rasmussen, Dansk Metal
- Thomas Nielsen, Nordic Bioscience
- Tony Christrup, AG Gruppen
- Jack Streit, kai dige bach
- Kim Eriksen, Morfars.dk
- June Mejlgaard Jensen, Azets
- Torben Malmos, Linatex
- Martin Kramer-Jørgensen, NEXT
- Poul Windfeld, AFRY
Månedens grønne casevirksomhed
Herlev Kommune deler løbende historier i ErhvervsNyt om lokale virksomheder, der arbejder med grøn omstilling eller har fokus på bæredygtighed. Læs historierne herunder og lad dig inspirere.
Skal din virksomhed være månedens grønne casevirksomhed, så skriv en mail til erhverv@herlev.dk og beskriv hvilke erfaringer, I kan give videre til andre virksomheder i Herlev.
Borgmesterens virksomhedsbesøg
Borgmester Thomas Gyldal Petersen har en lang tradition for at besøge lokale virksomheder. Borgmesteren bestræber sig på at besøge en lokal virksomhed en gang om måneden.
På hvert besøg drøfter borgmesteren aktuelle spørgsmål med de lokale virksomheder. Virksomhederne får også lejlighed til at fortælle om de udfordringer og muligheder, der rør sig i netop deres hverdag.
Tidligere virksomhedsbesøg
- Gamma Brewing Company A/S
- NBCD A/S
- Imerco A/S
- Incita
- Stanton
- Malte Gormsen ApS
- Core A/S
- Techpeople
Det er erhvervsteamet, der tilrettelægger borgmesterens besøg. Kontakt teamet på email erhverv@herlev.dk, hvis du har spørgsmål eller forslag til virksomheder, som borgmesteren kan besøge.
CopenVirk - Copenhagen EU Office gratis virksomhedsservice
Accelerer din produkt- eller forretningsudvikling med EU-støtte.
Copenhagen EU Office hjælper gratis virksomheder i Region Hovedstaden med at identificere den optimale EU-pulje, finde internationale partnere og komme i gang med ansøgningen.
Hvis du vil arbejde sammen med de bedste virksomheder og forskere i Europa for at accelerere din produkt- og forretnings-udvikling, kan EU-støtte være det rigtige for din virksomhed.
CopenVirk - Copenhagen EU Office's virksomhedsservice
Copenhagen EU Office hjælper gratis virksomheder i Region Hovedstaden med at identificere den optimale EU-pulje, finde internationale partnere og komme i gang med ansøgningen.
Du skal arbejde med teknologier eller processer, der endnu ikke findes på markedet, og produktet skal være rettet mod det internationale marked for at komme i betragtning til EU-støtte.
Typiske projekter handler om at udvikle en prototype eller gøre en prototype færdig til markedet, men EU støtter også europæiske erhvervs-ph.d.’er og offentligt-privat samarbejde om at løse en samfundsmæssig udfordring.
Hvad kan CopenVirk gøre for din virksomhed?
- identificere EU-støttemuligheder til dine produktudviklingsprojekter.
- sikre større chancer for succes gennem sparring om forretningsudvikling.
- vurdere projektets innovationshøjde.
- hjælpe med at finde de rigtige partnere i Danmark og EU.
- udarbejde en kort projektbeskrivelse og søger midler fra EUopSTART (hvor det er muligt).
- give virksomheden et beslutningsgrundlag for at søge EU-støtte, men skriver ikke ansøgningen.
Læs om Copenhagen EU Office og CopenVirk.
CopenVirk ledes og finansieres af Copenhagen EU Office og foregår i samarbejde med repræsentanter for den lokale erhvervsservice, Væksthuset, klyngeorganisationer, GTS-institutter og universiteterne i Region Hovedstaden.
Læs om e-faktura
Se, hvilke muligheder du har, hvis du skal sende en e-regning
Send e-faktura via NemHandel
Der findes to metoder til at sende e-faktura via NemHandel. Den første er fakturablanketten på virk.dk. Den anden metode er at benytte NemHandel mailklienten, der er udviklet af IT- og Telestyrelsen.
Send e-fakturaen via et Læs Ind-bureau
Hvis du vælger et Læs Ind-bureau, kan du fortsætte med at bruge papirregninger, men du skal sende dem til et Læs Ind-bureau i stedet for til din offentlige kunde.
Send e-fakturaen via en fakturaportal
En fakturaportal minder om en netbank. Det er en let og hurtig løsning, hvor du går ind på en særlig sikret hjemmeside og indtaster en elektronisk regning.
Send e-fakturaen via eget økonomi- og fakturasystem
Systemet læser fakturafiler fra din virksomheds økonomisystem, omformer dem til elektroniske regninger og sender dem direkte fra din computer til din offentlige kundes økonomisystem. OBS! fra den 1. september 2016 kan vi ikke længere modtage regninger i OIOXML-format. Regningerne skal sendes i OIOUBL-format, hvilket har været meningen i flere år, men nu lukkes der altså helt for det gamle format.
Se Herlev Kommunes EAN numre
Når offentlige institutioner køber varer og tjenesteydelser, skal der sendes en elektronisk faktura til et EAN-nummer. Her kan du finde Herlev Kommunes EAN-numre.
EAN står for European Article Number (= europæisk varenummer), og alle offentlige institutioner har et EAN-nummer.
Ansatte ved offentlige institutioner skal altid opgive EAN-nummeret, når de afgiver bestillinger, ligesom leverandøren altid skal skrive EAN-nummeret på regningen.
Fakturaer til Herlev skal sendes i OIOUBL-format.
- Se listen over EAN numre i Herlev Kommune.
- Send en mail til udbud@herlev.dk hvis listen ønskes tilsendt som Excel-fil