Demensområdet

Læs her om dine muligheder for rådgivning, støtte og om tilbud til demensramte borgere og pårørende.

Herlev Kommunes demenskoordinatorer giver råd, støtte og vejledning til demensramte og pårørende.

Kort om demens

Hvad er demens?

Demens er betegnelsen for en tilstand, hvor de mentale færdigheder bliver svækket af sygdom. Over 200 forskellige sygdomme kan medføre demens, og fælles for dem alle er altid sygelige forandringer i hjernen.

Du kan læse mere om demens her.

10 tegn på demens

Få et overblik over de typiske tegn på demens.

  1. Svækket hukommelse:
    Det er normalt - At glemme en aftale eller en besked for senere at komme i tanke om det.
    Det er derimod ikke normalt – At glemme, hvor man er på vej hen eller hvem, man lige har talt med.
  2. Besvær med at udføre velkendte opgaver:
    Det er normalt – At glemme at tænde for kaffemaskinen, når man vil lave kaffe.
    Det er derimod ikke normalt – At sætte termokanden på gasblusset eller kogepladen.
  3. Problemer med sproget:
    Det er normalt – At have problemer med at finde det rigtige ord ind imellem.
    Det er derimod ikke normalt – Helt at glemme enkelte ord, for så at erstatte dem med andre ord, der ikke giver mening.
  4. Manglende orientering i tid og sted:
    Det er normalt- At tage fejl af datoen eller ikke kunne finde vej på nye steder.
    Det er derimod ikke normalt – At bytte rundt på døgnets timer eller at fare vild i et område, man kender.
  5. Dårlig eller nedsat dømmekraft:
    Det er normalt – At man ikke får taget regntøjet med, trods optræk til regn.
    Det er derimod ikke normalt – At glemme, det er vinter og tage sommertøj på udendørs.
  6. Problemer med at tænke abstrakt:
    Det er normalt – At have problemer med at forstå meningen med et ordsprog.
    Det er derimod ikke normalt – At tage ordsproget helt bogstaveligt.
  7. Ting forkerte steder:
    Det er normalt – At glemme, hvor man har lagt sine nøgler eller briller.
    Det er derimod ikke normalt – At lægge strygejernet i fryseren eller flæskestegen i kommodeskuffen.
  8. Forandringer i humør og adfærd:
    Det er normalt – At blive ked af det og have en rigtig dårlig dag.
    Det er derimod ikke normalt – At have humørsvingninger, der tilsyneladende opstår uden grund fra det ene øjeblik til det andet.
  9. Ændringer i personligheden:
    Det er normalt – At holdninger og synspunkter kan ændres med årene.
    Det er derimod ikke normalt – At personen ændrer sig drastisk og for eksempel hurtigere bliver forvirret, mistænksom og vred.
  10. Mangel på initiativ:
    Det er normalt – At man kan have en dag, hvor man ikke kan tage sig sammen til noget.
    Det er derimod ikke normalt – At være passiv hele tiden, og have brug for stikord, opmuntring og støtte til at komme i gang.

Når demens rammer i familien

Når et medlem af familien rammes af demens, er det vigtigt at vide, at man har sin selvbestemmelsesret i behold, selvom man har fået en demensdiagnose. Den demensramte og de pårørende bør på et så tidligt tidspunkt som muligt tage stilling til en række emner, som for eksempel økonom, forskellige typer af fuldmagter og testamenter, kørekort og boligforhold.

Vigtige overvejelser, når demens rammer

Få et indblik i de overvejelser om økonomi, værgemål og fuldmagter, testamentering mv., som får indflydelse på hverdagen og fremtiden, når demenssygdommen rammer

Økonomien bør gennemgås på et så tidligt tidspunkt som muligt for at sikre

  • Fast betaling af regninger
  • Pension
  • Forsikringer og skøder

 

Generalfuldmagt

Kan formuleres individuelt. En generalfuldmagt bør kun oprettes til personer, den demensramte kender godt og stoler fuldstændigt på. For ægtefæller kan det være en god ide at oprette en gensidig generalfuldmagt. Det anbefales at rådføre sig hos en advokat (en generalfuldmagt omfatter ikke indflytning i plejebolig).

Bankfuldmagt

Bankerne benytter og godkender ofte kun egne fuldmagter, så derfor anbefales den demensramte at oprette en bankfuldmagt på linje med en eventuel generalfuldmagt til økonomiske forhold.

Fremtidsfuldmagt

En ny lov om fremtidsfuldmagt trådte i kraft pr. 1. september 2017. Læs her om hvad fremtidsfuldmagter er og har af betydning for den demensramte og dennes pårørende.

Ved at oprette en fremtidsfuldmagt kan du selv vælge, hvem der skal repræsentere dig, hvis du på et tidspunkt ikke længere selv har evne til at varetage dine økonomiske og/eller personlige forhold som følge af sygdom, svækket mental funktion eller lignende.

Du bestemmer selv, om du vil sætte en eller flere fremtidsfuldmægtige. Vælger du flere, er det vigtigt, at du samtidig tager stilling til, hvornår og hvordan de pågældende skal træde i funktion.

Sådan opretter du en fremtidsfuldmagt

Oprettelsen af en fremtidsfuldmagt består af to trin: En oprettelse og en digital underskrift til Fremtidsfuldmagtsregistret ved hjælp af den digitale selvbetjeningsløsning, som du finder på www.tinglysning.dk

Fremtidsfuldmagten vedkendes hos en notar, som påtegner fuldmagten. Det sker for at sikre, at den, der vil oprette en fremtidsfuldmagt, fornuftsmæssigt er i stand til det, og ikke er undergivet pres fra andre personer. Du skal kontakte byretten for at få kontakt til en notar – find nærmeste byret via Domstolsstyrelsens hjemmeside.

Hvis du er fritaget fra digital post
Hvis du er fritaget fra kravet om at modtage digital post fra det offentlige, kan du som fuldmagtsgiver oprette og underskrive en papirbaseret (fysisk) fremtidsfuldmagt. En papirbaseret fremtidsfuldmagt skal indgives ved et personligt møde i statsforvaltningen.

  • Kontakt Statsforvaltningen på tlf. 72 56 70 00 for at aftale et møde.

Sådan sættes fremtidsfuldmagten i kraft
Fremtidsfuldmagten kan sættes i kraft, når fuldmagtsgiveren som følge af sygdom, svækket mental funktion eller lignende ikke længere selv har evne til at varetage sine forhold inden for de områder, som fremtidsfuldmagten omfatter.

Statsforvaltningen sætter fremtidsfuldmagten i kraft, og først derefter er den gældende. Ikraftsættelsen sker ved, at fuldmagtsgiver eller fremtidsfuldmægtigen søger herom.

Der skal indsendes lægeerklæring sammen med ansøgningen om ikraftsættelse, som fuldmagtsgivers aktuelle helbredsforhold.Ved ansøgningen skal der betales et gebyr på 900 kr. til Statsforvaltningen, som skal være betalt, inden Statsforvaltningen begynder at behandle ansøgningen. Gebyret tilbagebetales ikke, hvis fremtidsfuldmagten ikke sættes i kraft.

Statsforvaltningens blanketter vedr. fremtidsfuldmagt

Læs mere om fremtidsfuldmagt

Livstestamente

Livstestamente er en forhåndstilkendegivelse om ønsket type lægebehandling, hvis den demensramte ikke selv kan give besked. Gælder også livsforlængende behandling, hvis du er uafvendelig døende.

Det koster 50 kr. at få registreret livstestamentet.

Plejetestamente

Et ikke juridisk bindende dokument, men en mulighed for at skrive oplysninger om dagligdagsvaner, -rutiner og ønsker.

Kørekort

Den demensramte bør på et tidligt tidspunkt forholde sig til og forberede sig på, at evnen til at køre bil på et tidspunkt forsvinder. Det kan være en vanskelig problemstilling at tale om, og egen læge og/eller demenskoordinator vil kunne hjælpe undervejs i processen.

Plejebolig

Emnet er vanskeligt, men vigtigt at få talt om så tidligt som muligt, så den demensramte kan få indflydelse på sin fremtid.

Livshistorien

En fortælling om et menneskes liv, som er med til at støtte den demensramte i sit tidligere levende liv og identitet. Den kan bruges som guide til det personale, som på et tidspunkt skal hjælpe den demensramte.

Aktivitetstilbud til demensramte borgere og pårørende

Der findes forskellige aktivitetstilbud, som hver især imødekommer det behov borgeren har for struktur og støtte i hverdagen. Fælles for dem alle er, at man gennem forskellige gruppeaktiviteter har fokus på at vedligeholde mentale, sociale og fysiske funktioner. Samtidig understøttes den enkeltes identitet. For alle tilbud gælder det, at de er midlertidige, så længe borgeren er i målgruppen for tilbuddet.

Praktisk information

Fælles for alle tilbud er, at man skal visiteres. Det kan du blive ved at kontakte:

Aktivitetscentres kontor
Sennepshaven 2
Åbningstid: man, tirs, tors og fredag kl. 08:30-11:30
tlf.: 44 52 62 02

eller ved at sende en mail til: www.hjm-aktivitetscebter@herlev.dk.

Du kan også benytte dette ansøgningsskema, som sendes til Aktivitetscentrets kontor.
Efterfølgende vil vi kontakte dig og aftale et hjemmebesøg. Du vil modtage et skriftligt svar på afgørelsen.
Der visiteres typisk to dage om ugen. Det fremgå af brevet med information om tidspunkt for tilbuddet.
Ved bevilling af et aktivitetstilbud kan der være ventetid på at starte.
Kørsel
Du kan søge om kørsel i forbindelse med ydelsen, men der er et begrænset antal pladser med kørsel tilknyttet.
Egenbetaling
Der vi være en vis form for egen betaling ved benyttelse af de forskellige tilbud og aktiviteter,
som har til huse på tre forskellige adresser i Herlev kommune.

Hjælp og rådgivning

Demenskoodinatorerne kan give råd og vejldning til demensramte og deres pårørende.

Alle er velkomne til at kontakte demenskoordinatorerne, hvis de har spørgsmål eller er bekymrede for familie, bekendte eller naboer.

Telefontiden er hver tirsdag og torsdag mellem kl. 8-9.

  • Demenskoordinator Tina Nielsen - tlf. 21 19 33 77
  • Demenskoordinator Jette Andreasen - tlf. 21 19 33 78
  • Faglig koordinator på demensområdet Karina Hansen (alle hverdage mellem kl. 8:30-13:30) - tlf. 21 37 06 83.

- eller send en mail til demens@herlev.dk

Rådgivning og vejledning i Herlev Kommune

Mennesker med demens og deres pårørende har ofte brug for støtte og vejledning i, hvordan de kan leve hverdagslivet med demens tæt inde på livet. Herlev Kommunes demenskoordinatorer har stor viden og erfaring om demens og følgerne heraf.

Se Herlev Kommunes tilbud til demensramte og pårørende i denne pjece med overblik over tilbud på demensområdet.
 

Her kan du også søge hjælp og rådgivning

Demenskoordinatorne

Demenskoordinator Tina Nielsen
Tlf. 21 19 33 77

Demenskoordinator Jette Andreasen
Tlf. 21 19 33 78

Faglig koordinator på demensområdet Karina Hansen (hverdage mellem kl. 8:30-13:30)
Tlf. 21 37 06 83

 

Åbningstider
Mandag lukket  -
Tirsdag 08:00  - 09:00
Onsdag lukket  -
Torsdag 08:00  - 09:00
Fredag lukket  -
Lørdag  -
Søndag  -