1

Aktivitetstilskud

Retningslinjer for aktivitetstilskud og beretning og regnskab

Retningslinjer for tilskud til aktiviteter for børn og unge i Herlev Kommune i henhold til folkeoplysningsloven

§1

Ansøgning om tilskud til et kalenderår efter lovens kapitel 5, tilskud til aktiviteter for børn og unge under 25 år, indgives til Kultur og Fritid senest den 1. oktober året før. Ansøgningen bilægges et budget over forventede aktivitetstimer for det ansøgte kalenderår. Såfremt budgettet varierer fra det opnåede aktivitetstimetal i den senest afsluttede periode 1/8 - 31/7 vedlægges tillige en skriftlig begrundelse.

§2

Tilskud ydes til aktivitetstimer afviklet som fast trænings-/mødevirksomhed i Herlev samt til weekendture og andre lejre med overnatning både i ind- og udland. Ved beregning af aktivitetstimetallet ved arrangementer med overnatning medregnes tiden fra afrejse til hjemkomst divideret med 3. Ved opgørelse af aktivitetstimer til fast trænings-/mødevirksomhed medregnes tiden fra aktivitetens start og til slut. Tid til klargøring, oprydning, omklædning, bad m.v. medgår ikke. En aktivitetstime er en time, hvor en træner eller leder forestår aktiviteten. I aktivitetstimetallet kan enkeltdagsarrangementer herunder turnerings-og træningskampe samt endagsture m.v. i og udenfor Herlev ikke medregnes.

§ 3

Til foreninger, der etablerer aktiviteter for handicappede, ydes tilskud uanset alder.

§ 4

På grundlag af det af Kommunalbestyrelsen godkendte budget samt det af Kultur- og Fritidsudvalget godkendte budgetterede aktivitetstimetal for den enkelte ansøger meddeles de enkelte foreninger tilskudstilsagn senest den 1. december for det efterfølgende kalenderår. Kultur og Fritid kan, efter samråd med Forenings- og Fritidsrådet, beslutte, at der ydes forhøjet tilskud til aktiviteter, der skønnes at have særligt behov.

§ 5

Det af Kultur- og Fritidsudvalget godkendte tilskudstilsagn vil blive udbetalt med 50 % i februar måned og 50 % i september.

§ 6

Senest den 1. oktober hvert år indberetter den enkelte forening for den senest afsluttede periode 1/8 - 31/7: Deltagerantal, aktivitetstimer og aktivitetsuger. Endvidere gives oplysning om antal aktive deltagere i alt herunder fordeling på aktive under 25 år med bopæl i Herlev Kommune, antal aktive under 25 år med bopæl udenfor Herlev Kommune samt antal aktive over 24 år. Indberetningen foretages på et særligt skema. Rigtigheden af indberetningen bekræftes ved underskrift af foreningens ansvarlige og den valgte revisor.


§ 7

Såfremt en forening har etableret undervisning i h.t. lovens kapital 4 indgives særskilt opgørelse herfor efter de af Kommunalbestyrelsen godkendte regler for tilskud til undervisning m.v. 


§ 8

Senest den 1. august hvert år fremsender den enkelte forening dokumentation for den samlede egenbetaling indbetalt af de tilskudsberettigede deltagere i form af et regnskab for foreningens sidste regnskabsperiode. Dokumentationen skal godtgøre, at det kommunale tilskud til aktiviteter for børn og unge, jf. dog § 3, ikke overstiger egenbetalingen for de tilskudsberettigede deltagere. I deltagernes egenbetaling kan betaling for deltagelse i fester og lignende samt betaling for materiel, herunder sportsudstyr, uniformer m.v. ikke indgå. Ligeledes kan indtægter fra sponsorer, bankospil, indsamlinger m.v. ikke indgå i opgørelsen af deltagernes egenbetaling. Tilskud, der ikke opfylder ovenstående betingelser, skal tilbagebetales. Såfremt regnskabet viser, at deltagernes egenbetaling er mindre end det kommunale aktivitetstilskud i foreningens regnskabsperiode, skal det overskydende beløb tilbagebetales eller beløbet vil blive modregnet i det tilskud, der udbetales i september måned. Rigtigheden af indberetningen bekræftes ved underskrift af foreningens ansvarlige og den valgte revisor.


§ 9

Foreninger skal overfor Forenings- og Fritidsrådet, gennem vedtægter eller lignende, dokumentere deltagerindflydelse på virksomhedens ledelse.


§ 10

Foreninger skal overfor Forenings- og Fritidsrådet dokumentere, at foreningen er hjemmehørende i Herlev Kommune samt oplyse hvem, der med bopæl i kommunen er ansvarlig overfor Kommunalbestyrelsen. Forenings- og Fritidsrådet kan, efter indstilling fra foreningen, godkende, at dette ansvar varetages af en bestyrelse.

§ 11

Overholder en forening ikke de i nærværende retningslinjer fastsatte regler for tilskud, regnskab og opgørelser, kan Kultur og Fritid, efter samråd med Forenings- og Fritidsrådet, beslutte at udsætte eller afslå at yde tilskud for en nærmere angiven periode. Således vedtaget af Herlev Kommunalbestyrelse den 9. oktober 1991. 


Ændret på kommunalbestyrelsens møde den 12. maj 1993.

Ændret af Folkeoplysningsudvalget den 4. januar 1994.

Ændret af kommunalbestyrelsen den 9. november 1994.

2

Lokaletilskud

Retningslinjer for drift og egne og lejde lokaler til folkeoplysende foreninger

Disse retningslinjer omhandler lokaletilskud til drift af egne og lejede lokaler samt til lejrpladser/hytteture. Der gives tilskud til lokaler der benyttes til folkeoplysende foreningsaktivitet til børn og unge under 25 år.

1. Formål og lovgrundlag

1.1 Formålet med lokaletilskud er at yde tilskud til frivilligt folkeoplysende foreningsaktivitet for børn og unge under 25 år i Herlev Kommune i henhold til folkeoplysningslovens kapitel 7. Lovgrundlaget for retningslinjerne for kommunale tilskud til foreningers egne og lejede lokaler finder hjemmel i folkeoplysningslovens kapitel 1,2 ,5 og 7 (Lovbekendtgørelse nr. 1115 af 31/8/2018), bekendtgørelse nr. 1251 af 12/12/2011 samt KLs satser på det folkeoplysende område.


2. Folkeoplysende aktivitet - kontinuerlig aktivitet og almennyttig forening

For at en forening kan komme i betragtning til lokaletilskud til egne og lejede lokaler, skal foreningen have en aktivitet, der er almennyttig og kontinuerlig. Kontinuerlig aktivitet defineres som faste, planlagte aktiviteter med undervisning/læring. Aktiviteten skal udbydes med jævn frekvens fordelt over en hel sæson/kalenderår. F.eks. aktiviteter udbudt på ugebasis.

Gældende for alle folkeoplysende foreninger er, at Herlev Kommune ikke yder lokaletilskud til aktiviteter med fortjeneste for øje. Det skal derfor, på forlangende, kunne dokumenteres at en aktivitet ikke har til formål at skabe fortjeneste for foreningen. Dette dokumenteres ved en beretning om aktiviteten, der indeholder indtægter og udgifter.


3. Tilskud til drift af egne og lejede lokaler, andre lokaler og lejrture. 

Foreninger med egne eller lejede lokaler kan søge tilskud til driftsudgifter for lokaler hvori der udøves folkeoplysende aktiviteter for børn og unge under 25 år. Tilskuddet udgør max. 65% af de tilskudsberettigede driftsudgifter. Ansøgning om tilskud til lokaler som foreningen ejer eller lejer samt til korte lejemål (weekendture, træningslejre m.v.), skal ske separat for hver enkelt lokale/tur.

Det ansøgte beløb skal stå i rimelighed til lokalets anvendelse, afholdte aktivitetstimer og antal medlemmer under 25 år der benytter lokalet. Desuden skal lokalets størrelse og standard svare til aktivitetens indhold. For at kunne modtage lokaletilskud er det en betingelse, at lokalet er privatejet og er beliggende i Danmark eller Sydslesvig.

Overstiger den ansøgte udgift almindelig markedsleje, nedsættes tilskuddet forholdsmæssigt. Hvis driftsudgiften til nye lokaler, herunder nye faste lejemål vedrørende lokaler eller til udvidelser af tilskudsgrundlaget vedrørende lokaler overstiger 25.000 kr. pr. år, ydes kun tilskud efter Kultur- og Fritidsudvalgets forudgående godkendelse.


3. 1 Det gives der tilskud til

3.1.1 Egne og lejede lokaler og haller:

Der ydes tilskud til:
Driftsudgifter til privatejede idrætshaller og andre haller, samt andre lokaler og lejrpladser, der ejes eller lejes af foreninger til brug for folkeoplysende aktiviteter  for børn og unge under 25 år.

3.1.2. Egne lokaler, herunder haller

  • Renter af prioritetsgæld
  • Skatter, afgifter og forsikringer vedr. ejendommen
  • Udgifter til almindelig vedligeholdelse
  • Opvarmning
  • Belysning
  • Rengøring
  • Evt. fornødent tilsyn

3.1.3. Lejede lokaler, herunder haller

  • Det aftalte lejebeløb
  • Afholdte udgifter til alm. vedligeholdelse iflg. lejekontrakten
  • Opvarmning
  • Belysning
  • Rengøring
  • Fornødent tilsyn

Vedligeholdelse af lejede lokaler kan kun ske i henhold til lejekontrakt, som skal godkendes af Kultur- og Fritidsudvalget. Ved haller forstås idrætshaller, svømmehaller, skøjtehaller, ridehaller, tennishaller og squashhaller. Som haller betragtes desuden andre tilsvarende lokaler, der er mindst 800m2.

3.1.4. Tilskud til døradgangssystemer og kameraudstyr

Der ydes tilskud på 65% af udgifter til drift og reparation af døradgangssystemer og kameraudstyr med op til 20.000 kr. pr. år pr. forening til egne lokaler. For udgifter over 20.000 kr. skal Kultur- og Fritidsudvalget godkende beløbet forud for afholdelsen af udgiften. Hvis der søges tilskud til drift og reparation af kameraudstyr, skal foreningen kunne dokumentere, at udstyret er opsat og benyttes iht. gældende lovgivning. Hvis der ønskes tilskud til etablering i døradgangssystemer og kameraudstyr skal sådanne, godkendes af Kultur og Fritidsudvalget forud for afholdelsen af udgiften.

3.2 Der ydes ikke tilskud til:

  • Vedligeholdelse og etablering af udendørs arealer
  • Udgifter i forbindelse med offentlige, entrégivende arrangementer
  • Udgifter i forbindelse med arrangementer, hvis hovedformål er afholdelse af spil, herunder andespil, banko og lignende, hvori der indgår økonomisk gevinst for foreningen
  • Udgifter til lokaler – bortset fra svømmehaller og lignende – til hvilke andre samtidig har adgang mod betaling
  • Udgifter til lokaler eller lejrpladser til bespisning og overnatning ifbm konkurrencer, stævner eller lign.
  • Udgifter til nye lokaler, lejrpladser samt nye lejemål, hvis dette medfører en betydende merudgift for Herlev Kommune
  • Aktiviteter der har karakter af gudsdyrkelse eller kirkelige handlinger. Herunder afholdelse af gudstjeneste, dåb, konfirmation eller konfirmationsforberedelse
  • Kommerciel virksomhed/café drift
  • Depositum

Vedligeholdelse eller indkøb af inventar, telefon, faste køkkenskabe, komfur, køleskab, vaskemaskine, opvaskemaskine m.v.

Ovenstående liste er ikke udtømmende. Eventuelle leje- eller fremlejeindtægter fratrækkes, inden beregning af lokaletilskuddet.

3.3 Opgørelse af aktivitetstimer (klokketimer):

Aktivitetstimer opgøres for hvert enkelt lokale, og skal kunne dokumenteres, hvis forvaltningen efterspørger dette.

3.3.1 Hvilke aktiviteter kan tælles med i opgørelsen af aktivitetstimer?

Organiserede og planlagte folkeoplysende aktiviteter i henhold til foreningens formålsparagraf kan medregnes i aktivitetstimerne, herunder foreningens primære aktivitet.

Derudover medregnes følgende aktiviteter:

  • Bestyrelsesmøder
  • Medlemsmøder
  • Instruktør-, træner- og ledermøder
  • Arrangementer som sommer- og juleafslutning for foreningens medlemmer
  • Generalforsamlinger, planlægningsmøder, arrangementer for foreningens medlemmer
  • Klubaftener for børn og unge under 25 år

Ved en aktivitetstime forstås 1 klokketime, hvor foreningen har gennemført en egentlig aktivitet inden for rammerne af foreningens formål. Det kan være træning, undervisning, kampe, turneringer o.l. men også samling/samvær i klublokale/rytterstue eller lignende efter træning f.eks. med teoretisk input eller lignende. For rytterstuer kan der højst medregnes 1¼ time om dagen pr. 5 medlemmer. Dog kan der maksimalt medregnes 4 timer pr. dag, hvor rideklubben har aktivitet.

3.4 Medlemssammensætning

Antallet af deltagere ved benyttelse af lokaler opgøres i 3 kategorier:

  • Folkeoplysende medlemmer under 25 år
  • Folkeoplysende medlemmer på 25 år og derover
  • Antal folkeoplysende medlemmer, der også er aktive ledere og instruktører over 25 år. Ledere/instruktører defineres som personer, der har et permanent, ledende ansvar over for andre medlemmer af samme forening. Ledelsesgerningen skal indebære undervisning af andre i bestemte færdigheder før, under og efter aktiviteterne.

I de tilfælde, hvor foreningerne ikke kan opgøre lokaleforbruget til aktivitet for børn og unge særskilt, beregnes lokaletilskuddet på baggrund af medlems-/deltagersammensætningen i foreningerne som helhed.

Hvis mere end 10 % af foreningens aktive medlemmer er over 25 år nedsættes driftstilskuddet forholdsmæssigt. Der fradrages ikke for ledere og instruktører over 25 år. Der foretages dog en vurdering af om antallet af ledere/instruktører der deltager, herunder på lejrture/sommer-/træningslejre, står i rimeligt forhold til antallet af deltagende børn og unge under 25 år. Ved vurderingen indgår oplysninger om aktivitetens karakter og aldersfordelingen blandt de deltagende børn og unge.

3.5 Nedsat tilskud

Forvaltningen kan altid, efter en ren individuel vurdering, vælge at nedsætte foreningens lokaletilskud, hvis drifts- og eller lejeudgifterne for lokalet ikke (længere) står i rimeligt forhold til antallet af deltagere eller til lokalets anvendelse i øvrigt, eller hvis der er tale om høje driftsudgifter ifht. markedsleje. Hvis en forening f.eks. vælger at flytte sine aktiviteter til et nyt lejemål, eller der sker en væsentlig udvidelse af aktivitetstimetallet og/eller udgiftsniveauet, skal foreningen godkendes til at modtaget lokaletilskud på ny. Kultur- og Fritidsudvalget kan da beslutte, hvorvidt der kan ydes lokaletilskud til det nye lejemål og i så fald, hvor meget tilskud der kan ydes.

Har flere foreninger samtidig etableret virksomhed i et lokale/lejrplads fordeles udgifterne forholdsmæssigt mellem foreningerne i forhold til den enkelte forenings faktiske udnyttelse af lokalet/lejrpladsen. 

3.6 Nye ansøgninger om lokaletilskud

Nye ansøgninger om lokaletilskud skal altid godkendes af Kultur- og Fritidsudvalget. Dokumentation på udgifter, og aktivitetsoversigt, aktivitetstimetal samt medlemslister skal medsendes ansøgningen om godkendelse til at modtage lokaletilskud. Kontakt altid forvaltningen før I ansøger om at blive godkendt til at modtage lokaletilskud. Evt. lejekontrakt skal godkendes af forvaltningen. 

Det er en forudsætning for at modtage lokaletilskud, at foreningens primære formål udgør hovedanvendelsen af lokalerne. I henhold til Folkeoplysningslovens § 25, stk. 2, kan Kultur- og Fritidsudvalget undlade at imødekomme nye ansøgninger om lokaletilskud, hvis der kan anvises et egnet lokale. Foreningen kan ikke kræve at få anvist et bestemt lokale på en bestemt ugedag, men for at et lokale anses for egnet, skal det ligge i foreningens lokalområde.

3.7 Ansøgning, dokumentation og bilagsliste

Ansøgning sendes online via www.herlev.dk/Foreningssiden. Der skal uploades bilag for de udgifter foreningen søger om tilskud til. Bilagene skal være nummererede og udgifterne skal tydeligt fremgå af foreningens årsregnskab. Der skal vedlægges en bilagsliste. Kvittering for indkøb/betaling samt evt. lønsedler på udført arbejde skal vedlægges. Evt. indtægter for udleje af lokalet skal opgøres på ansøgningen, bilag vedlægges.

3.8 Ansøgningsfrist, afregningsfrist og tilskudstilsagn

Ansøgningsfristen for lokaletilskud til egne og lejede lokaler til faste aktiviteter er den 1. april hvert år for det foregående kalenderår. Der kan ikke søges om udsættelse af ansøgningsfristen. Forvaltningen sender tilskudstilsagn og udbetaler tilskud i juni måned, hvis ansøgningen inkl. bilag er modtaget rettidigt. Tilskudstilsagnet sendes på mail og tilskuddet offentliggøres i en samlet oversigt på Kommunens hjemmeside.


4. Tilskud til lejrture og hytteleje


4.1. Ansøgningsfrist og dokumentation

Ansøgning om tilskud til leje af lokaler og lejrpladser til weekendture, sommerlejre, træningslejre og lignende indsendes løbende og senest 30 dage efter lejemålets ophør. Ansøgning om tilskud vedlægges dokumentation for udgifternes afholdelse, oversigt over afholdte lejeaftale, medlemstal og aktivitetstimer. Der skal søges separat tilskud til hver tur/lejeaftale.

4.2. Rammer for tilskud til lejrtur og hytteleje

  • Der gives tilskud til lokaleleje til afvikling af folkeoplysende aktiviteter jf. foreningens formålsparagraf for børn og unge under 25 år herunder lejrture/hytteture, træningsture og lignende. Der skal foreligge en dokumenteret udgift til lokaleleje/lejrpladsleje. Der gives ikke lokaletilskud til deltagergebyr.
  • Der kan maks. opnås tilskud til 24 aktivitetstimer pr. døgn pr. lokale.
  • Der gives kun tilskud til nødvendige ledere/instruktører på turen. Forvaltningen vurderer dette i forhold til bl.a. aktiviteternes karakter og alderssammensætningen hos de deltagende børn og unge.
  • Der kan ikke gives tilskud til lejrpladser/hytteleje/lokaler, hvis den primære funktion er overnatning og bespisning f.eks. ifbm. stævner og lignende. Ligesom lokaler eller dele af lokale/faciliteter, der kun lejes til overnatning, ikke er tilskudsberettigede.
  • Der gives ikke tilskud til leje af vandrerhjem, sommerhuse, hoteller, campingpladser, efterskoler, ferie- og konferencecentre og lignende.
  • Der gives ikke tilskud til leje af inventar eller evt. erstatning af ødelagt inventar.
  • Tilskud kan altid nedsættes, hvis det ansøgte beløb er højere end markedslejen og hvis udgiften ikke stemmer overens med lokalets anvendelse og aktiviteter i øvrigt.

4.3 Deltagende ledere og instruktører

Ledere/instruktører defineres som personer, der har et permanent, ledende ansvar over for andre medlemmer af samme forening. Ledelsesgerningen skal indebære undervisning af andre i bestemte færdigheder før, under og efter aktiviteterne. Nedenfor er en vejledende tabel med antal ledere/instruktører der kan søges tilskud til. Foreningen skal kunne godtgøre antal ledere der deltager på turen, hvis forvaltningen har brug for dette. 

Alder på børn og unge Antal folkeoplysende medlemmer pr. leder
3-6 år 4
7-11 år 6
12-15 år 8
16-24 år 10

5. Klageadgang

Folkeoplysende foreninger der ansøger eller modtager støtte til lokaletilskud i henhold til disse retningslinjer og Folkeoplysningsloven, har mulighed for at klage over en afgørelse truffet af forvaltningen. Klager sendes til Herlev Idrætscenter på idraet@herlev.dk senest 4 uger efter, at ansøgeren har modtaget afgørelsen. Det er ikke muligt at anke Kultur- og Fritidsudvalgets afgørelser, da udvalget er øverste klageorgan for tilskudssager, der vedrører Folkeoplysningsloven og tilhørende bekendtgørelse.

 

Vedtaget af Kultur- og Fritidsudvalget den 27. maj 2024.

3

Tilskud til leder- og instruktøruddannelse

Retningslinjer for tilskud til uddannelse af instruktører

Retningslinjer for tilskud til leder- og instruktøruddannelse til folkeoplysende foreninger, der etablerer aktiviteter for børn og unge i Herlev Kommune

§1

Ansøgning om tilskud til leder- og instruktøruddannelse sendes til Kultur og Fritid senest 14 dage efter kursets afslutning med oplysning om kursusafgift, evt. transportudgifter, oplysning om kursets titel og indhold samt på hvilken måde træneren/lederen har med virksomhed for børn og unge at gøre.

§2

Tilskud ydes til uddannelse af ledere* og instruktører, der forestår aktiviteter for børn og unge under 25 år i Herlev Kommune, til kurser, der sigter på kvalifikationer og kompetencer forbundet med den direkte aktivitetsinstruktion i mødet mellem instruktør og medlem/deltager. Tilskud ydes ikke til kurser/uddannelse, der har et erhvervsmæssigt formål.

§3

Der gives tilskud på 75 % af kursusudgiften op til maksimalt 5.000 kr. pr. kursus pr. person. Frem til 1. december kan hver forening maksimalt modtage tilskud på 10.000 kr. Et eventuelt restbeløb i puljen fordeles herefter forholdsmæssigt mellem ansøgte kurser på op til 75 % af kursusudgiften op til maksimalt 5.000 kr. pr. kursus pr. person. 

§4

I tilskuddet inkluderes eventuel transport med billigste offentlige transportmiddel. Der ydes ikke transporttilskud til kurser, der holdes i udlandet.

§5

Senest den 1. august hvert år sender den enkelte forening regnskab for det foregående år som dokumentation for, at kommunens tilskud til leder- og instruktøruddannelse vedrørende virksomhed for børn og unge under 25 år ikke overstiger 75 pct. af foreningens samlede udgifter til dette formål. Regnskabet skal være underskrevet af foreningens ansvarlige over for Kommunalbestyrelsen og den valgte revisor. Tilskud fra Herlev Kommune, der ikke er anvendt i henhold til ovenstående, skal tilbagebetales. *Der er ikke tale om foreningsledere (f.eks. bestyrelsesmedlemmer), men om at begrebet 'leder' i eksempelvis
spejdergrupper anvendes i stedet for begrebet 'instruktør'.


Således vedtaget af Børne- og Kulturudvalget den 28. september 2005.

Revideret af Kultur- og Fritidsudvalget den 16. januar 2017.

4

Kultur- og Fritidsudvalgets Rådighedsbeløb

Retningslinjer for tildeling af tilskud fra Kultur- og Fritidsudvalgets rådighedsbeløb


§ 1

Kultur- og Fritidsudvalgets rådighedsbeløb søges til følgende:

  • Materiel, inventar og lignende, hvor udgiften vil være tyngende for foreningens økonomi
  • Større inventar til egne eller lejede lokaler, weekendhytter og lignende
  • Større vedligeholdelsesarbejder og mindre ombygninger i egne lokaler, weekendhytter og lignende, dog kun udgifter der ikke dækkes ind af folkeoplysningslovens § 24, som handler om driftstilskud til lokaler og lejrpladser

§ 2

Kultur- og Fritidsudvalgets rådighedsbeløb kan søges af børne- og ungdomsforeninger, der etablerer aktiviteter for børn og unge (idrætsforeninger henvises dog til at søge Idrætsrådet, der også har et rådighedsbeløb).
Ved fordelingen vil der blive taget hensyn til foreningens samlede deltagertal og til foreningens alder. Ansøgningen skal være prioriteret.

§ 3

Tilskuddet kan søges senest den 1. oktober for det kommende år. Tilskuddet udbetales løbende det efterfølgende år, når foreningerne sender behørig dokumentation for de indkøbte materialer. Der udbetales tilskud svarende til de dokumenterede udgifter forudsat at udgifterne ikke er højere end det bevilgede beløb.


§ 4

Ansøgning og afregning sker elektronisk via selvbetjeningslinks fra www.herlev.dk.

Revideret af Kultur og Fritidsudvalget den 22.09.2020.

5

Udviklingspuljen

Retningslinjer for Udviklingspuljen - søg tilskud til nye initiativer

Retningslinjer for Udviklingspuljen 


Formålet med puljen 

Puljen formål er at støtte udviklingen af et varieret og mangfoldigt udbud af fritidsaktiviteter i Herlev Kommune.
Aktiviteterne skal være funderet i frivillighed og fællesskab og være af folkeoplysende karakter som beskrevet i
Folkeoplysningsloven. Mere specifikt er der fokus på udvikling af foreningslivet, nye eller ekstraordinære initiativer,
inklusion og etablering af nye foreninger.

Hvad kan man søge støtte til?

Der kan f.eks. søges om støtte til nye aktivitetsformer, tiltag for nye målgrupper, starttilskud til nye foreninger og
tværgående initiativer. Ligeledes kan der søges om kompensation for manglende deltagerbetaling i tilfælde hvor der
af forskellige årsager (f.eks. sociale) kan være et behov.

Hvad kan man ikke søge støtte til?

Der kan ikke søges støtte til udgifter relateret til almindelig drift eller anlæg, herunder løn, rejseudgifter, kost, logi
eller nybyggeri samt renovering.
Udgifter til kommercielle eller tilbagevendende projekter støttes ikke, ligesom der ikke ydes tilskud til projekter, der
hører under anden lovgivning, samt til afsluttede eller allerede igangsatte projekter.

Hvem kan søge?

Ansøgere kan både være foreninger, aftenskoler, enkeltpersoner og dermed også selvorganiserede grupper
hjemmehørende i Herlev Kommune. Projekter, hvor der indgås partnerskaber mellem flere af de ovennævnte aktører,
vil have høj prioritet.

Puljens samlede beløb

Der afsættes årligt et beløb på kr. 60.000,- til fordeling som tilskud til projekter, der opfylder ovenstående formål.

Ansøgningsskema

Der benyttes et elektronisk ansøgningsskema, som forefindes på Herlev Kommunes hjemmeside.

Administration af puljen

Puljen administreres af Forenings- og Fritidsrådet, der behandler ansøgninger på førstkommende møde efter modtagelse af ansøgningen, hvorefter ansøger får svar snarest herefter. Ansøgningsfristen er henholdsvis den 1. april og 1. november. Alle midler i puljen kan uddeles ved første ansøgningsrunde, såfremt der er kvalificerede ansøgere i puljen. Ved tildeling af støtte overføres beløbet til den i ansøgningen oplyste NEM-konto. Regnskab skal aflægges senest to måneder efter projektets afslutning og fremsendes sammen med udfyldt evalueringsskema og evt. supplerende materiale. Ubrugte midler skal tilbagebetales i forbindelse med aflæggelse af regnskab.

Revideret af Kultur og Fritidsudvalget 22.09.2020.