Spørgsmål og svar

Det kan være svært at forstå, hvad en kommune er, og hvordan din kommune kan hjælpe dig som barn. Her kan du finde svar på nogle af spørgsmål, som vi oftest får stillet.

Kommunerne er de 98 områder, Danmark er delt op i. I hver kommune er vi medarbejdere, der arbejder med, at der er styr på for eksempel skoler, veje og affald, men også med at hjælpe børn og unge, der har det svært.

I Danmark er det sådan, at det kun er dem, der arbejder i lige præcis i den kommune, hvor du bor, der kan og må hjælpe dig. Derfor er det vigtigt, at du taler med dem, der sidder i din kommune. 

Børn, Unge og Familier i Herlev Kommune arbejder for, at alle, der bor i kommunen, har det godt. Hvis du ikke har det godt, kan du få brug for støtte og hjælp fra os. Vi har et særligt ansvar for, at børn og unge har det godt, når de vokser op.
Vi vil altid lytte til børnene og de unge for at gøre det så godt som muligt for dem. Vi er vant til at hjælpe børn og unge, der har det svært – og vi skal nok hjælpe dig – selvom du ikke helt ved, hvordan du har det.

Når du kontakter os, kan det være en børne- og ungerådgiver, du taler med – en person, der giver råd og ved en masse om, hvordan man løser problemer som dine.

De arbejder med at skaffe hjælp til børn eller familier, der ikke har det godt.

.

Det er vores arbejde at finde ud af, om du og din familie har brug for hjælp og støtte, for at du kan få det bedre. Hvis du har brug for at få ændret noget i din hverdag, kan du snakke med os. Du har ikke ret til at bestemme det helt selv, men du har ret til at sige, hvordan du ønsker, det skal være.

Alle børn, unge og familier er forskellige, og derfor kan hjælpen også være meget forskellig. Måske skal du eller din familie have hjælpen som et forløb i Åbent Tilbud for Mental Sundhed, som kan hjælpe med netop det, som er svært for dig.

Mange børn og unge er i tvivl om, hvad forskellen er på vores hjælp og hjælp fra fx BørneTelefonen.

BørneTelefonen – og andre som dem – kan give dig gode råd, trøst og en voksen, der lytter til dine problemer.
BørneTelefonen kan også hjælpe dig videre til kommunen, hvis I sammen beslutter, at du har brug for en mere målrettet hjælp, end det BørneTelefonen kan tilbyde.

Hos os har vi Åbent Tilbud for Mental Sundhed for børn og unge, som har det svært. Vi henviser også til mange andre former for hjælp og netværk, der supplerer kommunens forskellige former for hjælp.

Åbent Tilbud for Mental Sundhed følger Sundhedsstyrelsens faglige ramme for det kommunale behandlingstilbud til børn og unge i psykisk mistrivsel

Den faglige ramme angiver, at kommunen skal have et åbent-dør-tilbud.
Det betyder, at alle kan henvende sig - også hvis man tidligere har fået et forløb, så kan man altid vende tilbage og få støtte og hjælp.

Ingen må opleve at gå forgæves eller falde mellem to stole.

Der henvises til den bedst egnede hjælp i kommunen eller til øvrige tilbud og netværk, der supplerer kommunens tilbud.
Udgangspunktet er en vurdering af, hvad der bedst imødekommer behovet for støtte, inkluderende fællesskaber med ligesindede og/eller behandling.

Når du ringer, skriver eller besøger os i kommunen, behøver du ikke fortælle, hvad du hedder, eller hvor du bor, hvis du ikke har lyst. Det vil sige, at du kan være anonym. 

Men hvis vi mener, at du har det så svært, at du har brug for hjælp og behandling lige nu, eller hvis du eller nogen tæt på dig er i fare, kan det være nødvendigt, at vi får dit navn at vide.Hvis det sker, er du nødt til at fortælle, hvem du er, for at vi kan hjælpe dig. Og her kan det være, at vi også bliver nødt til at informere dine forældre. 

Når du kontakter os, vil det for det meste være en voksen-vejleder, du taler med – der er en person, som støtter børn og unges læring, udvikling og trivsel.

Fx ved angst, bekymring & tristhed, ensomhed, hoved- eller mavepine, søvnbesvær, selvskade, usundt forhold til mad og udfordringer med impulsivitet, uro eller andet, der gør, du ikke har det godt.

Hvis du ringer udenfor åbningstid, kan du sende en mail til mental.sundhed@herlev.dk eller sende os en besked via vores henvendelsesskema, som bliver besvaret indenfor max 5 hverdage.

Send en besked via vores henvendelsesskema

Hvis du har talt eller skrevet med en vejleder hos os, vil hun prøve at finde ud af, om du har brug for hjælp fra kommunen eller fra et de mange øvrige tilbud og netværk, der supplerer kommunens tilbud.

Måske fortæller vejlederen dig, at vi vil undersøge, hvordan du får den bedste hjælp. Det betyder, hun ringer eller skriver til dig igen, så I sammen kan tale videre om, hvilke muligheder, der er, og hvad der skal ske. 

Det kan også være, vejlederen foreslår, at du skal tale med en god ven, dine forældre, BørneTelefonen eller andre, hvis det passer godt til dit behov. Eller du bliver inviteret til et nyt møde, hvor I sammen kan afklare, hvilken hjælp der passer til dig.

Socialkompas

Find hjælp hos Socialkompas

Socialkompas er en digital platform, der giver dig et overblik over de mange muligheder, der er for at få hjælp, indgå i aktivitetstilbud og fællesskaber

Tilbuddene på Socialkompas er tilgængelige:

  • Online i form af chat, SMS, apps og brevkasser
  • Telefonisk eller med fysisk med fremmøde

Socialspace-appen

Socialspace er unges guide til hjælp og rådgivning.

HENT APPEN. Har du behov for hjælp eller brug for en at tale med, men er usikker på, hvor du skal gå hen?

Med SocialSpace-appen kan du som ung få et bedre overblik over det store udvalg af tilbud om rådgivning. Det er nemt og hurtigt finde frem til det tilbud, der matcher netop dit behov. 

Du kan hente SocialSpace-appen til både din iPhone, Androidtelefon og andre telefoner.

Boblberg i Herlev Kommune

Find hjælp hos Boblberg

Boblberg er en dansk app og hjemmeside, der understøtter nye fællesskaber og venskaber i lokalområdet.

På Boblberg kan du møde andre børn og unge med samme interesser som dig selv. Uanset om du interesserer dig for sport og træning, kreativitet, mad, musik eller andet, så er der uden tvivl også noget for dig her!

Børnetelefonen

Få hjælp af voksne eller børn - det er gratis og 100 % anonymt.

Ring eller sms: 116 111

Chat eller send besked fra Børnetelefonens hjemmeside.

Børnetelefonen har altid åbent.

Se mere på Børnetelefonens hjemmeside

Livslinjen

Hvis du er i krise eller har tanker om selvmord, så sig det til nogen. Du er altid anonym.

Ring 70 201 201
Chat eller send besked fra Livsliniens hjemmeside.

Telefon er åben alle årets dage kl. 11-05, chat er åben mandag, onsdag, torsdag kl. 17-21, lørdag og søndag kl. 13-17.

Se mere på Livliniens hjemmeside

Cyberhus

Hos Cyberhus.dk kan du tilmelde dig gruppechats, og møde andre ligesom dig, hvis du er 9-25 år. Gruppechat foregår typisk om aftenen og har forskellige temaer. Du kan også sms'e eller skrive til dem. Her sidder frivillige, voksne rådgivere klar, som er oplært i at rådgive online. Du kan være helt anonym. 

Se mere hos Cyberhus

Alarmcentralen ring 112

Hvis du er i fare eller har tanker om at skade dig selv, skal du ringe 112 med det samme.

 

Vi er her for at hjælpe dig med at finde den rigtige hjælp. Det skal være en hjælp, der både passer til det, du har det svært med, og som føles som et godt og sikkert valg for dig. Alle tilbuddene er gratis for dig.

Vejlederne er typisk psykologer eller har tilsvarende kompetencer. Vi kan hjælpe dig videre. Vi kender alle mulighederne for hjælp og kan guide dig til det rigtige tilbud i kommunen eller til de mange øvrige tilbud og netværk, der supplerer kommunens tilbud

Tal med en voksen, når du har det svært – ring til os på tlf. tlf. 2369 4961