Pyramidens personale fungerer som tovholdere i alle Pyramidens forløb.
Ethvert forløb begynder med et uforpligtigende møde mellem forældre og Pyramidens personale. Her identificeres familiens udfordringer i fællesskab.
Forløbet evalueres hyppigt og afstemmes familiens behov. Det kan finde sted som et samarbejde mellem forældre og Pyramidens personale, men barnet kan også deltage aktivt, ligesom barnets skole kan inddrages undervejs.
Børn kan være grænsesøgende, og forældre skal sætte grænser og skabe struktur. Børns adfærd afhænger af, hvordan grænserne sættes.
I Pyramiden er der fokus på den feedback, voksne giver børn, og forældrene får værktøjer til at sætte tydelige grænser for deres børn ud fra en anerkendende måde med fokus på familiens udviklingspotentialer.
Der er fokus på, hvad der skal ske omkring barnet, hvad barnet skal lære, og hvilke egenskaber, færdigheder eller forcer, der skal bringes i spil, for at barnet trives bedre.
I Pyramiden er man altid klar til at afprøve forskellige tiltag eller handlemuligheder, hvis dem man har valgt ikke har den ønskede effekt.